Det juridiske fakultet

Nyhetsarkiv for Det juridiske fakultet

Jussprofessor Linda Gröning ved UiB er blant de ledende forskerne innen spørsmål om straffansvar og utilregnelighet. Hun advarer om forskjellsbehandling og urettferdighet i rettsvesenet dersom man ikke bygger på oppdatert kunnskap om psykisk sykdom og klargjør hvordan psykisk sykdom er relevant for straffansvar.
Professor Sören Koch har publisert en artikkel om den norsk regulering av medvirkning til selvvalgt livsavslutning i lys av nasjonale og internasjonale utviklinger.
Professor Sören Koch har fått publisert en artikkel om professor Frede Castberg (1893-1977) og hans påvirkning på den norske rettskulturen.
Rekke på rekke av små solcellepaneler på hvitt underlag står oppstilt på taket av Dragefjellet skole. Der skal de bidra til lavere energikostnader og bedre energieffektivitet på et bygg som man tidligere trodde ikke var egnet for solceller.
Fakultetets studiedekan og nestleder for CENTENOL, Halvard Haukeland Fredriksen, har laget en oversikt over innslag av internasjonal rett på det femårige masterprogrammet ved Det juridiske fakultet.