Det juridiske fakultet

Nyhetsarkiv for Det juridiske fakultet

Nå som fellesferien er i gang, er det mange som har glede av allemannsretten. Men hvordan var den nå igjen? Jusprofessor Ingunn Elise Myklebust forteller deg det du trenger å vite enten du skal fiske, plukke bær, bo i telt eller bade.
I oktober tilbyr Pandemisenteret et tverrfaglig kurs for studenter om beredskap for helsemessige kriser. Kurset er primært rettet mot PhD-kandidater og masterstudenter og vil ta opp en rekke spennende problemstillinger i samarbeid med noen av de fremste fagpersonene ved UiB.
Ideen om en forskerkarriere sprang ut som et slags kompromiss da Tarjei Ellingsen Røsvoll vurderte å hoppe av jusstudiet. Nå har han nylig fullført doktorgraden sin om delegering i offentlig sektor.
Andrea Grønningsæter er glad for å ha fått oppleve friheten akademia har å by på. Før sommeren leverte hun doktorgraden sin om rettighetene til skeive asylsøkere.
En ny artikkel av Linda Gröning og Karl Heinrik Melle tar for seg de første dommene fra Høyesterett om utilregnelighetsreglene etter lovendringen i 2020.
Det juridiske fakultetet har fått midler til et pilotprosjekt som skal gjøre KI-opplæring til en sentral brikke i jussutdanningen.