Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap

Nyhetsarkiv for Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap

Det britiske vitenskapsakademiet for humaniora og samfunnsvitenskap tar hvert år opp et mindre antall internasjonale medlemmer fra utenfor Storbritannia. Et medlemskap her er en stor ære og anerkjennelse som sjelden tildeles forskere ved norske universiteter.
Norsk kulturhistorie har fått et nytt søkbart liv. På SAMLA.no finner vi unike skatter som Asbjørnsen og Moes originale eventyroppskrifter, skoltesamisk folkediktning, juletradisjoner og sagn om nøkken, gjenferd og hulderfolk.
Professor i arkeologi ved AHKR, Daniela Hofmann har sammen med Catherine J. Frieman, Martin Furholt, Stefan Burmeister og Niels Nørkjær Johannsen kommet ut med en ny bok om migrasjon.
Fra 1. juli til 5.juli arrangerte SOAS University of London sammen med Universitetet i Bergen sommerskole i Zoroastrisme studier.