Hjem

Institutt for informasjons- og medievitenskap

Hovedinnhold

Illustrasjonsbilde Infomedia

Institutt for informasjons- og medievitenskap (Infomedia) tilbyr teoretiske og praktiske studier innen medier, teknologi og informasjonsvitenskap, og har forsknings- og utviklingsprosjekter finansiert av bl.a. European Research Council, Norges Forskningsråd, HK-dir og næringslivspartnere.

Instituttet er vertskap for:

Nyhet
Pitch i MCB

Kan man lære seg å lage innovasjon på et semester?

Studentene "pitchet" om seieren.

Innovasjonsmetoder:
Studentar er samla rundt eit bord og ser på ei teknisk løysing.

Gjør deg klar for arbeidslivet

Vil du bruke kunnskapen din til å forberede deg på arbeidslivet mens du ennå er under utdanning? Da bør du melde deg på UiBs nye emne i innovasjonsmetoder.

Forskning
Anastasiia Klimashevskaia

Stipendiats KI-forskning vekker bred oppmerksomhet

Ved Infomedia og SFI MediaFutures senteret forsker PhD-kandidat Anastasiia Klimashevskaia på popularitetsskjevhet – tendensen til at AI-systemer forsterker det som allerede er populært. Den nyeste publikasjonen hennes har fått betydelig oppmerksomhet siden utgivelsen for ett år siden, med over 12...

Podcast
Nyheter

Nyhetsmetthet – når blir det for mye?

En endeløs strøm av nyheter som treffer oss hele tiden. Høres det kjent ut? Professor Hallvard Moe påpeker at nyhetsflommen kan bli for omfattende – og i Demotape-podcasten utdyper han hvorfor han har introdusert begrepet «nyhetsmetthet».

Nyhet
SUJO illustrasjonsbilde

Regjeringen øker satsingen på Senter for undersøkende journalistikk

Regjeringen foreslår i budsjettforslaget for 2026 4,95 millioner kroner til Senter for undersøkende journalistikk (SUJO) ved Universitetet i Bergen. Det er en økning på 1,95 millioner kroner.

Sist utgitte bøker

Schibsted: The Digital Transformation of a Nordic Media Giant (2025) - Ole Mjøs

Når musikken tek form - Om skapande praksisar i musikk (2025) - Anja Nylund Hagen, Ragnhild Torvanger Solberg, Torgeir Uberg Nærland og Michael Francis Duch (red.)

Håndbok i innovasjon for studenter (2025) - Lars Nyre, Geir Terje Ruud, Audun Gulbrandsen, Julie Sofie Berntsen, Julia Hellem Brandt, Helene Høylandskjær

Navigating Pandemic Phases (2024) - Øyvind Ihlen, Sine Nørholm Just, Jens E. Kjeldsen, Ragnhild Mølster, Truls Strand Offerdal, Joel Rasmussen, Eli Skogerbø

Metoder for å forstå mediebruk (2024) - Hallvard More og Brita Ytre-Arne

Teknologi - en teoretisk innføring (2024) - Lars Nyre

Media Use in Digital Everyday life (2023) - Brita Ytre-Arne

An Introduction to Global Media for the Twenty-First Century (2022) - Ole J. Mjøs

What is the Avatar? (2022) - Rune Klevjer

Social Data Analytics (2022) - Amin Beheshti, Samira Ghodratnama, Mehdi Elahi, Helia Farhood