Hjem

Institutt for informasjons- og medievitenskap

Hovedinnhold

Infomedia logo

Institutt for informasjons- og medievitenskap (Infomedia) tilbyr teoretiske og praktiske studier innen medier, teknologi og informasjonsvitenskap, og har forsknings- og utviklingsprosjekter finansiert av bl.a. European Research Council, Norges Forskningsråd, HK-dir og næringslivspartnere.

Instituttet er vertskap for:

Kronikk
Marija Slavkovik ved Institutt for Informasjons- og medievitenskap

Nye AI-fremskritt viser at større ikke alltid er bedre

DeepSeeks suksess er et interessant eksempel på hvordan finansiering kan legge til rette for forskning og innovasjon, uten at profitt nødvendigvis er det endelige målet.

Ny forskning
bilde av klimademonstrasjon

Ny forskning om klimanyheter: «Noe med klima er vanskelig å sette ord på»

Nyheter om klimaendringer kan oppleves uhåndgripelige og fjerne. To nye studier avdekker hvordan vi forstår og tolker klimanyheter.

Nyhet
kollasj med bilde av forskerne

1.5 millioner til forskning på barns mediebruk og algoritmer i familien

Forskerne Hallvard Moe, Emilija Gagrcin og Andreas Roaldsnes får over 1.5 millioner fra Medietilsynet til prosjektene MedBarn og «Familien som kjerne til kilde til kritisk medieforståelse».

Nyhet
Bilde av Åpen dag-arrangement i MCB

Stappfullt på Åpen dag

Videregående elever fikk besøke instituttet.

Kunstig intelligens
Professor Andreas Opdahlv vil sammen med samarbeidspartnere fra akademia, næringsliv og offentlig sektor styrke lokaldemokratiet med KI

Kan kunstig intelligens styrke lokaldemokratiet? Ja, mener professor, og søker støtte fra Norges Forskningsråd

Professor Andreas Opdahl, en av Norges fremste eksperter på kunstig intelligens, står i spissen for et ambisiøst initiativ: Insight, et forskningssenter for kunstig intelligens (KI) I lokaldemokratiske økosystemer. Med et tydelig mål om å utvikle teknologi for å forbedre lokaldemokratiet, håper...

Sist utgitte bøker

Håndbok i innovasjon for studenter (2025) - Lars Nyre, Geir Terje Ruud, Audun Gulbrandsen, Julie Sofie Berntsen, Julia Hellem Brandt, Helene Høylandskjær

Navigating Pandemic Phases (2024) - Øyvind Ihlen, Sine Nørholm Just, Jens E. Kjeldsen, Ragnhild Mølster, Truls Strand Offerdal, Joel Rasmussen, Eli Skogerbø

Metoder for å forstå mediebruk (2024) - Hallvard More og Brita Ytre-Arne

Teknologi - en teoretisk innføring (2024) - Lars Nyre

Media Use in Digital Everyday life (2023) - Brita Ytre-Arne

An Introduction to Global Media for the Twenty-First Century (2022) - Ole J. Mjøs

What is the Avatar? (2022) - Rune Klevjer

Social Data Analytics (2022) - Amin Beheshti, Samira Ghodratnama, Mehdi Elahi, Helia Farhood