Forskning

Nyhetsarkiv for Forskning

Barn av fedre som røykte tidlig i tenårene har større risiko for å utvikle astma, overvekt og lav lungefunksjon, viser ny forskning fra Universitetet i Bergen og Universitetet i Southhampton.
Aaron Spitzer ved Institutt for sammenlignende politikk har fått et ERC Starting Grant. Han skal blant annet undersøke hvem som bør ha kontrollen og styringen i urfolksområder.
Normal eller høy fødselsvekt hos barnet i første svangerskap og lav i det andre er koblet til økt risiko for at mor dør av hjerte- og karsykdom, viser ny studie ved UiB.
Helseplager forbundet med overgangsalderen kan være en viktig årsak til at mange kvinner i 50 årene fases ut av arbeidslivet. Forskerne Inger Haukenes og Silje Mæland ønsker politisk handling for å gi flere kvinner mulighet til å bli værende i arbeid.