Nyhetsarkiv for Forskning

Å være utsatt for luftforurensing over lang tid og å ha lite grøntområder rundt seg, øker risikoen for å bli innlagt på sykehus med luftveislidelse, viser ny UiB-studie.
Samlivsproblemer er ikke like uvanlig å ta opp på legekontoret som en kanskje skulle tro. I en ny studie fra UiB kommer det frem at hver fjerde pasient diskuterer eget parforhold med fastlegen. – Helsepersonell kan ikke se bort fra hvilken påvirkning parforholdet har på vår fysiske og psykiske helse, sier doktorgradsstipendiat Siri Dalsmo Berge.
Nye europeiske retningslinjer anbefaler at blodtrykket bør ligge på et betydelig lavere nivå enn tidligere anbefalt for voksne som mottar blodtrykksenkende medisiner.
Yan Li mottar prestisjefull forskningsstøtte til jakten på å forutsi forekomsten av monsterbølger. Slike bølger utgjør en trussel for skip og infrastruktur, og oppstår stadig hyppigere som følge av klimaendringene.
Forskarar ved Universitetet i Bergen, Haukeland Universitetssjukehus og Folkehelseinstituttet har undersøkt samanhengar mellom nivå av miljøgifter i blodet og pubertetsutvikling hjå 300 gutar i Bergen. Resultata viste at dei med høgare nivå av miljøgifter kom seinare i puberteten.
Jenter som starter å bruke snus før de har fylt 15 år, har om lag tre ganger så høy risiko for å få symptomer på astma, viser en ny studie fra Universitetet i Bergen.