Det psykologiske fakultet
Se hva tidligere studenter jobber med

Master i arbeids- og organisasjonspsykologi - hva kan du bli?

Med en mastergrad i arbeids- og organisasjonspsykologi åpner det seg en rekke muligheter for spennende karrierer, med et bredt spekter av arbeidsoppgaver.

Typiske arbeidsplasser kan inkludere:

• Personal- eller HR-avdelinger i bedrifter: Her kan du jobbe med rekruttering og seleksjon av ansatte, opplæring og utvikling, konflikthåndtering, medarbeiderundersøkelser og personalpolitikk.
  • Konsulentselskaper: Som konsulent kan du jobbe med å bistå bedrifter med å optimalisere sitt arbeidsmiljø, utvikle lederkompetanse, gjennomføre endringsprosesser og løse konflikter i organisasjonen.
  • Offentlig forvaltning og administrasjon: Her kan du arbeide med HR-relaterte oppgaver i kommuner, fylkeskommuner eller statlige organer, bidra til å utvikle personalpolitikk, drive med organisasjonsutvikling eller arbeide med helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid.
  • Forskning og utdanning: Du kan jobbe som forsker ved universiteter eller forskningsinstitutter, hvor du bidrar til å øke kunnskapen om arbeids- og organisasjonspsykologi gjennom forskningsprosjekter og undervisning.

Arbeidsoppgavene dine kan variere avhengig av arbeidsplassen, men kan omfatte ting som å gjennomføre medarbeiderundersøkelser, utarbeide rekrutteringsstrategier, designe og gjennomføre opplæringsprogrammer, analysere arbeidsmiljøet, bistå ledelsen i endringsprosesser, og gi råd og veiledning til ansatte og ledelse i personalrelaterte spørsmål.

Under finner du et utvalg tidligere studenter på master i arbeids- og organisasjonspsykologi som forteller om sitt studium og veien videre ut i arbeidslivet.

Tilknyttet innhold