Institutt for sammenliknende politikk

Månedens alumn: Eira Martinsen Garrido

Det er stor variasjon i hva man kan bli med en utdanning fra Institutt for sammenliknende politikk. I serien «Månedens alumn» vil instituttet presentere noen av våre tidliger studenter og hva de gjør nå. Først ut: Varaordfører i Bergen Eira Martinsen Garrido som har en bachelorgrad i sammenliknende politikk.

Et potrett av Eira
Mathias Berstad Malmgren

Når leverte du  bachelor i sammenliknende politikk og hva skrev du om?

Jeg leverte bacheloren min i sammenliknede politikk høsten 2017 (men jeg ble ikke ferdig med bacheloren før senere) siden jeg skulle på utveksling våren 2018. Jeg skrev en bacheloroppgave om hvordan demokratiet i Ungarn blir påvirket i lys av innskrenkninger i mediefrihet og ytringsfrihet.

Hva har du jobbet med siden endt utdanning og hva jobber du med nå?

I tillegg til SAMPOL har jeg studert TV-produksjon ved UiB. Derfor har jeg etter endt studier jobbet med TV-og filmproduksjon i Bergen som produksjonsleder og koordinator. Nå har jeg permisjon fra jobben min i Mothership Entertainment ettersom jeg er varaordfører i Bergen for Sosialistisk Venstreparti.

Føler du at utdannelsen ved Institutt for sammenliknede politikk (Sampol) har gitt deg en kompetanse som er ettertraktet i arbeidsmarkedet?

Absolutt, studiene på SAMPOL ga meg mye kunnskap og analyseferdigheter jeg bruker hver dag.

Hva anbefaler du til studenter som skal ut i arbeidslivet?

Jeg vil anbefale om å gå bredt ut, og søk på de jobbene du vil jobbe på! For Bergens del er det en fordel at SAMPOL-studentene blir her. Arbeidsmarkedet trenger nye kloke hoder, og det får de av studentene på SAMPOL.

Hva tenker du på som det beste ved studietiden ved UiB?

Først vil jeg trekke frem alle de gode vennskapene jeg har fått. Utenom det har studietiden vært en veldig formende tid for min del, jeg har lært enormt mye, jeg har fått engasjere meg i studentpolitikk, jeg har fått dra på utveksling og studert fritt og godt i et annet land. Det er en studietid jeg aldri ville vært foruten.

I våre kandidatintervjuer kan du lese mer om hva nyutdannete kandidater fra Sampol arbeider med nå.