Institutt for sammenliknende politikk

Fra mastergrad i Bergen til doktorgrad i Firenze

Til høsten flytter masterstudent ved sammenliknende politikk Sara Helene Dybesland fra Bergen til Italia for å bli doktorgradstipendiat.

Et portrett av Sara
Emma Gyllander, UiB

Denne vinteren søkte Sara på et av de svært ettertraktede doktorgradsstipendene som Forskningsrådet finansierer ved European University Institute i Firenze, et av Europas beste universitet for statsvitenskap og humaniora. Sara var en av de fire som i år fikk NFR stipend for å ta doktorgraden ved European University Institute og nå venter fire år som doktorgradsstipendiat i Firenze.

Gratulerer! - Hva fikk deg til å søke videre til en PHD?

Jeg søkte på PhD fordi jeg har syntes studiene har vært kjempegøy. Jeg vil fortsette å fordype meg i faget og tilegne meg de ferdighetene som trengs for å produsere god og nyttig forskning om ulikheter i politisk representasjon. I tillegg trives jeg godt på universitet, det har vært kjempefint å være sammen med engasjerte og interesserte medstudenter og ansatte ved Sampol.

Hvorfor falt valget på EUI?

Fordi de tilbyr et strukturert program med mye kursing i metode og forskjellige temaer. Hvert år blir flere ph.d.-kandidater tatt opp fra hele verden, med andre ord ligger alt til rette for at det blir fire sosiale år. Også er det jo i Firenze!

Har skal du forske på i Firenze?

Foreløpig er planen å forske på kjønnsforskjeller i politisk representasjon med fokus på velferdspolitikk. Det er ikke skrevet i stein, mye av første året går med på å utarbeide prosjektskisse.

Kan du fortelle litt om søknadsprosessen?

Søknadsprosessen var ganske krevende. Man søker med en prosjektskisse som man selv utarbeider, altså ikke som å skrive ph.d. i forbindelse med et etablert prosjekt. Det føltes selvfølgelig ganske vanskelig fordi jeg ikke har gjort det før, men så gir det mulighet til å foreslå noe man synes er skikkelig spennende. I tillegg kreves to referansebrev, vitnemål og internasjonalt godkjent engelsktest. Det siste steget er et eventuelt intervju og alle forberedelsene knyttet til det. Alt i alt var det ganske mye arbeid, men absolutt verdt det om man er motivert.

Hva gleder du meg mest til med de kommende årene?

Jeg gleder meg til være i et internasjonalt miljø med nysgjerrige og flinke folk. Også gleder jeg meg selvfølgelig til å (forhåpentligvis) bli skikkelig god på det jeg syntes er skikkelig gøy!

Hva er det viktigste du har lært på MA sampol som du tar med deg til Firenze?

Jeg tar med meg mange nyttige verktøy fra Sampol, spesielt når det gjelder forskningsmetode. Her tror jeg instituttet skiller seg ut, spesielt når det gjelder kvantitativ metode. Også har jeg vært heldig med min veileder Jana Belschner som har motivert meg til å satse på det jeg har lyst til og vært veldig støttende på veien. I tillegg tar jeg med meg min samboer som jeg fant på masterprogrammet, det er stas.