Institutt for sammenliknende politikk

Siste forelesning i SAMPOL100 – nye og mer fleksible bachelorgrader på vei

Etter 20 år som introduksjonsemne til sammenliknende politikk legges SAMPOL100 ned etter høstsemesteret 2023.

sampol 100 forelesning
Welat Westrheim

Onsdag 22. november holdt Leiv Marsteintredet den aller siste forelesningen i emnet. Nye studenter som starter høsten 2024 vil møte nye reviderte og mer fleksible bachelorprogram i sammenliknende politikk og europastudier.

Kvalitetsreformen og SAMPOL100

I forbindelse med innføringen av kvalitetsreformen i høyere utdanning, ble Sampol lagt om fra grunnfag og mellomfag til mindre emner på 30, 15 og 10 studiepoeng. Tanken var at SAMPOL100 skulle gi en smakebit av hva faget er, en introduksjon til sentrale begreper og teorier, men med sterkt fokus på å anvende teoriene for å forstå og sammenlikne politiske system i land i ulike verdensdeler. De første årene var Torstein Hjellum emneansvarlig og både han og Ragnhild Muriaas spilte en viktig rolle i utformingen av emnet. SAMPOL100 har likevel i alle år involvert en stor del av staben i undervisningen. SAMPOL100 har dermed også introdusert instituttet og bredden av ansatte for studentene.

Et populært emne

Siden oppstarten har 2194 studenter avlagt og bestått eksamen i SAMPOL100, og i år er 170 studenter oppmeldt til eksamen. I snitt har 82 studenter avlagt eksamen i SAMPOL100 hvert år siden oppstarten.

- Det er svært gledelig å se hvor mange studenter som har fått sitt møte med Sampol gjennom SAMPOL100. Statistikken viser også at vi har blitt flinkere i å få studentene gjennom, gjennomføringen har gått fra ca. 75% til over 85% av de oppmeldte studentene, og dette har vi greid selv om emnets popularitet har vokst mye over tid, sier undervisningsleder Kjetil Evjen.

På siste forelesning organiserte Kjetil Evjen en quiz med spørsmål fra pensum i SAMPOL100 og fra emnets historie. Sampol-studentene Mats Frisk-Olsen, Elise Høyland og Martine Lekve fikk de tre ettertraktede premiene.

- Det var vemodig å holde siste forelesning i SAMPOL100 i dag, sier Leiv Marsteintredet, men vi gjør denne endringen for å styrke utdannelsen til studentene våre. Denne høsten har studentene vært eksepsjonelt engasjerte og dyktige og det lover godt for fremtiden.

Reformerte bachelorgrader

Gjennom 2023 har instituttet jobbet med å reformere bachelorgradene i sammenliknende politikk og i europastudier. Sammen med Sosiologisk institutt og Institutt for politikk og forvaltning, har instituttet reformert metodeundervisningen og bachelorgradene vil nå ha to metodeemner, et i kvalitativ og et i kvantitativ metode. - Metode blir bare viktigere og viktigere i vårt fag, og solide metodekunnskaper er utrolig viktig med tanke på å utdanne attraktive kandidater for arbeidslivet, sier Kjetil Evjen.

I tillegg til å gi mer og bedre metodeundervisning, har Sampol også lagt om til statistikkprogrammet R for våre studenter. - Kompetanse i bruk av og koding i R, er svært viktig og arbeidslivsrelevant kompetanse for studentene, og jeg er også veldig glad for at kodeklubben vi har startet opp, går så bra, sier Evjen.

I tillegg til å styrke metodeundervisningen så gir de reformerte bachelorgradene mer fleksibilitet for studentene. - Studentene på Sampol og Europastudier får nå muligheten til å ta et valgfritt emne allerede i tredje semester, sier Evjen. For europastudentene så betyr det enda flere relevante europarelaterte emner i graden. I tillegg beholder vi selvsagt de gode mulighetene for utveksling og praksis i gradene våre.

Stats- og nasjonsbygging: fagets kjerne fra første dag

SAMPOL105 Stats- og nasjonsbygging blir det nye førstesemesteremnet som møter studentene til erstatning for SAMPOL100.

- Fra nå av vil studentene få undervisning i stats- og nasjonsbygging allerede i første semester. SAMPOL105 som studentene til nå har tatt i semester to, flyttes til første semester, sier Evjen. - Nå møter studentene fagets kjerne fra første dag på universitetet. Stats- og nasjonsbygging har utgjort kjernen i sammenliknende politikk siden oppstarten, og er viktig for identiteten til faget. Dette gir mer substans i graden fra første dag og vil styrke læringsutbyttet for studentene, avslutter Evjen.

Sampol ønsker velkommen til nye og oppfriskete studieprogram høsten 2024.