Institutt for sammenliknende politikk
WORKSHOP

Sampol-ledet workshop om klimapolitikk

Den 16. og 17. november 2023 organiserte Marte Samuelsen Skogen og Michaël Tatham en workshop om "The Politics of Climate Governance: Resistance and Reactions to Change".

deltakerne
Michaël Tatham

Workshop om klimapolitikk

Den 16. og 17. november 2023 organiserte Marte Samuelsen Skogen og Michaël Tatham en workshop i forbindelse med SANE-Clim-prosjektet (The Structure Acceptance Nexus in Climate Politics) og Skogens doktorgradsprosjekt om "The Politics of Offshore Wind". Workshopen, ved navn "The Politics of Climate Governance: Resistance and Reactions to Change", fant sted på Solstrand, og formålet var å lære av hverandres forskning og ekspertise.

Workshopen brakte sammen en mangfoldig gruppe forskere, inkludert lokale deltakere fra Bergen, tilreisende fra Oslo, og internasjonale forskere. Det var både deltakere som nylig har startet sine forskerkarrierer og mer erfarne forskere. Workshopen ble finansiert av SANE-Clim-prosjektet, som ledes av hovedforsker og professor Michaël Tatham fra Institutt for sammenliknende politikk.

Workshopen var inndelt i tre ulike tematikker. Den første delen, med tittelen "The Challenges of Offshore Wind: Governance, Attitudes, and Deployment", inneholdt presentasjoner av Pierre Bocquillon (University of East Anglia, UK), Marte Samuelsen Skogen (Sampol/UiB, NO) og Michaël Tatham (Sampol/UiB, NO). Den andre delen, med tittelen "Populism, Yellow Vests, and Welfare", bestod av presentasjoner av Håkon Grøn Sælen (CICERO, NO), Ida Marie Støp Meland (NMBU/CICERO, NO), Michaël Tatham (Sampol/UiB, NO) og Elin Lerum Boasson (UiO/CICERO, NO). Tittelen på den siste delen var "Markets and Parties", der Patrick Bayer (University of Glasgow, UK), Fay Madeleine Farstad (Sampol/UiB, NO) og Lena Maria Schaffer (University of Luzern, CH) holdt sine presentasjoner.

- Klimastyring er utfordrende ettersom store og drastiske endringer må skje på kort tid. Samfunnsvitenskapene spiller en sentral rolle i å lette denne overgangen ved å gi en bedre forståelse av hvordan ulike aktører reagerer på endring, enten det er markeder, partier eller ulike grupper innen befolkningen, som for eksempel borgere med gule vester eller de med populistiske preferanser. Ny teknologi, som offshore vind, skaper nye problemstillinger som det politiske og juridiske rammeverket må gi svar på. Vi følte oss privilegerte som kunne bruke halvannen dag på å diskutere disse problemstillingene på Solstrand, sammen med lokale, nasjonale og internasjonale kollegaer, sier Michaël Tatham.

Forskning på klimapolitikk er økende ved instituttet. I tillegg til SANE-Clim-prosjektet, begynte Fay Farstad som ny førsteamanuensis ved instituttet i oktober 2023. Hun er hovedforsker for forskningsprosjektet "Political Parties and Climate Change: Positions, Polarisation and Policy Relevance", og skal undervise i det nye emnet SAMPOL236 The Politics of the Environment.