Institutt for sammenliknende politikk
Ny ph.d.-kandidat

Velkommen til Julià som ny ph.d.-kandidat ved instituttet

Julià Tudó Cisquella begynner som ph.d.-kandidat på PARTYCLIM-prosjektet ved Sampol.

Portrett av Julia
Dan Bartolomé

Julià begynte som ph.d.-kandidat ved instituttet i januar 2024. Før han kom til Sampol, jobbet Julià som forsker i the Quality of Democracy group ved Universitetet i Barcelona og i the Political Actors and Elites group ved Det autonome universitetet i Madrid. Julià har en mastergrad i demokrati og styring fra Det autonome universitetet i Madrid og en bachelorgrad i statsvitenskap fra Pompeu Fabra universitetet. Veilederne for doktorgradsprosjektet hans er Fay Farstad og Håkon Sælen.

Juliàs forskning ser på hvordan partier konkurrerer og posisjonerer seg i saker knyttet til klimaendringer, med fokus på konservative partier og det ytre høyre. Som del av det større NFR-finansierte PARTYCLIM-prosjektet, ledet av Fay Farstad, vil Juliàs prosjekt belyse forskjellene i ulike politiske aktørers holdninger til klimaendringer.

Prosjektet vil frembringe nye data om partiers holdninger til klimaendringer over tid og land. Gjennom komparative analyser med utgangspunkt i strukturelle, politiske og holdningsmessige variabler som mulige forklaringsfaktorer, har forskningen som mål å avdekke dynamikken i partienes strategier og posisjoneringer når det gjelder klimaendringer.