Institutt for sammenliknende politikk

– Rokkan ville elsket Rokkan FK

Sampol har fått sitt eget fotballag. I god Rokkan-ånd er slagordet selvfølgelig «Mål teller, promille avgjør».

Rokkan FK sine skapere oppstilt foran U. Pihl.
Magnus Buseth Danielsen (UiB): (f.v.) Hezhir Chawsi (19), Mikal Thorstensen (21), Kristian Kolbjørnsrud (20) og Nicolas A. Sanne (21).

Studentene bak den nyopprettede klubben, Rokkan Fotballklubb, går alle bachelor i sammenliknende politikk og heter Hezhir Chawsi (19), Kristian Kolbjørnsrud (20), Nicolas A. Sanne (21) og Mikal Thorstensen (21).

Ideen fikk de da de innså at de fleste andre studentidrettslagene kun hadde påmelding i en kort periode og at det var så lenge til neste mulighet. Dermed opprettet de Rokkan Fotballklubb som skal være åpen for at alle kan bli med når som helst.

Likevel er klubben i hovedsakrettet mot sampolere. Derfor passet det seg med et navn som var relatert til politikk og faget.

– Siden Stein Rokkan har guddommelig status på instituttet, var det lett for oss å ta ham i bruk, sier gjengen bak Rokkan FK.

Og de er klare på hva de mener Stein Rokkan selv ville tenkt om laget.

– Vi er sikre på at Rokkan ville elsket Rokkan FK. Det er jo stort å få et fotballag oppkalt etter seg, erklærer Rokkan FK.

Søker masterstudenter og ansatte

Målet med klubben er å skape et lett tilgjengelig tilbud for alle på sampol. Det inkluderer alle kjønn, både bachelor og master, og til og med ansatte ved instituttet.

– Målet er at det skal være en breddeklubb. Foreløpig har vi bare hatt en jente på treningene, men vi vil veldig gjerne ha med oss flere, sier Mikal Thorstensen, økonomiansvarlig i Rokkan FK.

– Vi vil at alle som ønsker å delta i idretten, men ikke har erfaring med det, skal kunne delta.

Foreløpig har det kommet studenter fra alle årene på bacheloren på trening, men ingen fra masteren eller ansatte ved instituttet.

– Vi håper at de kommer til etter hvert. Vi ser også på mulighetene for å opprette en supporterklubb for de som vil støtte klubben, men som enten ikke vil eller kan spille fotball, sier Thorstensen.

Naturlig nok er klubben ment for sampolere, men alle er likevel velkommen.

Varierende ferdigheter

Klubbens første trening var 13. mars. Og tross dårlig vær var det ni stykker som møtte opp.

Nå har de hatt tre treninger og nye rokkanspillere har stadig kommet til i rekkene, men nivået varierer.

– Det er stort spenn i hvor gode sampolerne er. Noen har mye erfaring fra før, mens andre har mindre, sier Rokkan FKs representanter, og fortsetter:

– Mange hadde nok vært profesjonelle hadde det ikke vært for kneskader. Men vi føler at vi har oppnådd en god blanding som gjør spillet gøyere.

Rokkan FK har som mål å delta i studentligaen fra høsten, så fremst de får papirene på plass innen den tid. Inn til da vil det være gratis å være med i Rokkan FK.

Deltakerne på stiftelsesmøtet til Rokkan FK.

Deltakerne på stiftelsesmøtet til Rokkan FK var heldig og fikk seg et sampolhandlenett. (f.v.) Thomas Haavardsholm, Axel Haugsten, Leon Torgersen, Kristian Kolbjørnsrud, Nicolas A. Sanne, Hezhir Chawsi, Mikal Thorstensen, Brede Haugland og Peder Skullerud.

Leiv Marsteintredet

Styret klart

Fredag 5. april hadde Rokkan FK stiftelsesmøte hvor styret ble satt.

Styret består av Hezhir Chawsi (leder), Nicolas A. Sanne (nestleder), Kritian Kolbjørnsrud (sosiale medier), Mikal Thorstensen (økonomiansvarlig), Peder Skullerud (styremedlem) og Leon Torgersen (styremedlem).