Institutt for sammenliknende politikk

10 000 kroner for å skrive om klima, miljø og bærekraft

Sampol-studenten Caroline Borgen har fått Grønn master-stipend.

Bilde av Caroline Borgen
Ole Johannes

Caroline Borgen går på masterprogrammet i sammenliknende politikk. I april ble det klart at hun er en av 20 som får Grønn master-stipend med midler fra Klimafondet våren 2024.

Dette er en insentivordning som kan motivere studenter til å skrive masteroppgaver med fokus på klima, miljø og bærekraft. Hvert stipend er på 10.000 kroner.

– Jeg vil gjerne få gratulere Caroline med Grønn master-stipend. Det er utrolig gledelig og sikkert en god inspirasjon for masteroppgaven hennes. Dette viser også at masterstudentene våre skriver varierte og relevante masteroppgaver, sier Leiv Marsteintredet, instituttleder ved Institutt for sammenliknende politikk.

Praktikant i Shanghai

Caroline Borgen er svært fornøyd med å stipendet.

– Det er skikkelig stas!, svarer Borgen, som for tiden befinner seg i Shanghai, over e-post.

Hva handler masteroppgaven din om?

– Oppgaven min handler helt kort om elektronisk avfallshåndtering. Det høres jo i utgangspunktet ganske tørt ut, men det som gjør det litt mer spennende er at jeg undersøker dette i Kina som en del av landets klima- og miljøpolitikk.

Hvorfor valgte du å skrive om dette?

– Hovedsakelig av to grunner. Den første er fordi jeg er interessert i hva som kan sies å være effektiv klima- og miljøpolitikk, og hvordan ulike grupper i samfunnet påvirkes av diverse miljøtiltak. Grunn nummer to er fordi jobber som praktikant i Shanghai denne våren, og ønsket derfor å benytte muligheten til å gjøre feltarbeidet mitt her.

Var stipendet en av grunnen til at du valgte å skrive om dette?

– Jeg søkte om stipendet såpass sent i masterløpet at jeg allerede hadde temaet klart for meg, men det var uten tvil noe som løftet motivasjonen min!

Hvordan fikk du vite om stipendet?

– Jeg var tilfeldigvis på UiB sine nettsider på leting etter noe annet da jeg snublet over dette tilbudet fra Klimafondet!