Institutt for sammenliknende politikk

Jana Birke Belschners TMF-prosjekt begynner

– Jeg vil forstå helt konkret hvilke valgreformer som kan bidra til å gjøre demokratiet i aldrende samfunn mer generasjonelt rettferdig.

Bilde av Jana Birke Belschner
Magnus Buseth Danielsen (UiB).

Prosjektet, Representing the Future in an Aging Europe: The Politics of Demographic Change, starter 1. juni 2024 og vil vare i 4 år.

Prosjektets leder, Jana Birke Belschner, er klar til endelig å komme i gang.

Kan du beskrive prosjektet helt kort?

Prosjektet handler om hvordan aldrende samfunn kan sikre at interessene til unge og fremtidige generasjoner er tilstrekkelig representert i politikken. Vi skal se nærmere på hvordan forskjellige deltakelsesrater i valg for unge og eldre, alderssammensetningen i parlamenter og regjeringer, og en rekke andre variabler påvirker generasjonsaspektene ved politiske resultater.

Hvorfor er det viktig å studere dette?

I de fleste europeiske samfunn endres demografien. Andelen unge mennesker i valgkretser krymper, og samtidig står vi overfor en rekke politiske utfordringer hvor beslutningene vi tar i dag vil ha svært langsiktige konsekvenser og påvirke generasjonene ulikt. Ikke bare klimaendringer, men også boligpolitikk og beslutninger om reproduktive rettigheter.

Hva er målet ditt med prosjektet?

Jeg vil forstå helt konkret hvilke valgreformer som kan bidra til å gjøre demokratiet i aldrende samfunn mer generasjonelt rettferdig. For eksempel, hvis yngre politikere er mer tilbøyelige til å forsvare unge og fremtidige generasjoners interesser, kan det være verdt å vurdere ungdomskvoter i politiske partier og parlamenter.

Hvorfor valgte du å fokusere akkurat på dette?

Fordi det kombinerer temaer jeg har vært interessert i lenge: Den politiske representasjonen av ungdom, årsakseffekter av valgsystemer og reformer, samt tidsdimensjonen i politiske resultater – hva som bestemmer hvordan ulik politikk fordeler kostnader og fordeler over tid.

Hva er planen videre?

Jeg er for øyeblikket i ferd med å ansette teammedlemmene mine – en PostDoc, to PhD-studenter og en forskningsassistent. Jeg er også veldig begeistret over at to av Sampols masterstudenter skal skrive sin avhandling innenfor prosjektet. Så snart teamet er komplett, vil vi starte med for-testing og forhåndsregistrering av våre eksperimenter samt få GDPR-godkjenning. Da er alt klart for å begynne datainnsamlingen – og det er her moroa begynner.

Hvordan føles det at prosjektstart er rett rundt hjørnet?

Veldig bra! Jeg har brukt første halvdel av 2024 til å avslutte mine tidligere prosjekter, og jeg er mer enn klar til å begynne på et nytt.