Institutt for sammenliknende politikk
Gjest

Lee Epstein på tverrfaglig rettsstatsseminar

Denne uken besøker Lee Epstein Universitetet i Bergen for et tverrfaglig rettsstatsseminar arrangert i samarbeid mellom Institutt for sammenliknende politikk og Det juridiske fakultet.

Workshop
Lee Epstein and Bill Shaffer with PhD-students who presented research at the workshop

På mandag ble det arrangert en workshop hvor Ph.d.-studenter fra statsvitenskap og juss presenterte sin forskning med tema knyttet til domstoler, lover og rettigheter. Epstein holdt også et foredrag med tittelen «Courts and Public Opinion» på tirsdag.

Professor Lee Epstein er en av verdens fremste domstolsforskere. Hennes forsknings- og undervisningsfokus har vært på rettslære, juridiske institusjoner og dommeradferd.

Lee Epstein er Ethan A.H. Shepley Distinguished University Professor ved Washington University i St. Louis. Hun underviser også i rettslære ved Universitetet i Chicago. I tillegg er hun en av hovedpersonene bak The U.S. Supreme Court Database Project.

Bill Shaffer, professor ved Purdue University i Indiana, er også på besøk ved Universitetet i Bergen i anledning rettsstatsseminaret. Shaffer er statsviter og spesialiserer seg på politiske partier og politisk adferd.