Universitetshagene

Nyhetsarkiv for Universitetshagene

Palmehuset er åpnet etter nødvendig oppussing.
Arboretets venner inviterer til fotokonkurranse, og reglene er som følger:
Det er no du må kome til Rosariet på Arboretet, seier rosegartnar Stefan Reimann. Han har aldri før sett så mange av rosene blomstre samstundes, og det er ei fantastisk reise både i fargar og dufter. Stefan står og ser utover sørhellinga mot Fanafjorden. Her er veks det over 500 ulike roser i slekta Rosa. Norges største samling av roser.
I år har det igjen dukket opp spøkelsestrær i skogene i og omkring Bergen. Det går vanligvis mellom ti og tolv år mellom hver gang heggspinnmøllen angriper heggen og dekker den med et spøkelsesaktig spinn. Sist de var her i så stor mengder var i 2007.
Hurra! I sommer blir Blondehuset Kafé åpent torsdag til søndag fra 11-15 i hele juli, og til og med 4. august. Deretter blir det bare søndagsåpent.
Hjelp oss å sikre plantesamlingene mot brann, ikke grill nå når brannfaren er så stor.
Bjarne Rieber var lidenskapelig opptatt av natur og hage, formidling av kunnskap og forskning. Hans engasjement for Arboretet på Milde har vært stort og hengivent. Stiftelsen Det norske arboret er svært takknemlig for Bjarne Rieber og familien sitt engasjement for det unike Arboretet på Milde.
Årringen kom fra trykkeriet like før påske, og utsendelsene til medlemmer av Arboretets venner og andre abonnenter er i gang.
Universitetshagenes program er klart med mange spennende arrangementer
Det er som et eventyr å være i Arboretet om våren, kom og se!
Påsken står for døren og det er snart tid for å pynte både ute og inne.
Er du interessert i planter, natur og hagebruk? Likar du godt å arbeide ute? Vi treng ekstrahjelp til våre plantesamlingar. Søknadsfrist 31. januar 2024.
Nå i adventstiden har vi forskjellige utstillinger i alle hagene våre
Norske Anleggsgartnere, Miljø- og Landskapsentreprenører (NAML) har kåret Muséhagen til Årets grønne park 2023. Foruten de bruksmessige og estetiske kvalitetene er det lagt stor vekt på det fagmessig høye nivået på driften og vedlikeholdet av anlegget, og utmerkelsen er derfor i første rekke ment som honnør til ansatte som har lagt sin sjel i både planlegging, utførelse og skjøtsel av Muséhagen.
Helene Ødven (49) er tilsatt som direktør for Det norske arboretet på Milde. Ødven har bred og relevant erfaring fra å utvikle og tilrettelegge for friluftsliv, salg og markedsføring samt reiseliv. De siste 13 årene har hun vært daglig leder for Bergen og Hordaland Turlag.
Kritisk truede 'dinosaurtrær' ankommer universitetshagene som del av internasjonalt bevaringsarbeid
I strålende solskinn lørdag 3. juni ble ildsjelene i Arboretets Venner hedret med kulturprisen for Ytrebygda.
Muséhagen er 125 år og dette feiret Universitetsmuseet 11. juni. Rektor Margareth Hagen og museumsdirektør Kari Loe Hjelle plantet en Betula alleghaniensis (gulbjørk) i anledning jubileet.

Sider