Det medisinske fakultet

lab bilde, kvinne stirrer inn i mikroskop

Det medisinske fakultet driv med forsking innan medisin og helse på høgt internasjonalt nivå. Med våre om lag 500 ph.d.-kandidater er vi ein av dei største bidragsytarene til forskarutdanninga ved Universitetet i Bergen.

Vi tilbyr utdanning innan medisin, odontologi, farmasi, ernæring og tannpleie, i tillegg til ei rekke fag på mastergradsnivå.

Ny student? Få informasjon her:

Mohn synergisymposium

Tre Mohn-sentre samler kreftene for å finne synergier

For første gang har forskere fra ulike Trond Mohn-sentre arrangert et synergisymposium for å undersøke samarbeidsmuligheter seg imellom. De tre sentrene som deltok skal snart samlokaliseres ved UiB i forbindelse med opprettelsen av et nytt stamcellesenter.

Nyhet | Forskning
lege og pasient

Økning i privat helseforsikring truer legenes portvaktrolle

Stadig flere nordmenn velger å tegne privat helseforsikring. Ny forskning fra UiB viser at dette legger et press på fastlegene om å henvise til spesialist, selv om det kanskje ikke er nødvendig. – Et tegn på at fastlegenes portvaktrolle er i ferd med å forvitre, mener forsker Jørgen Breivold.

Nyhet | Studiestart
Studiestart med.fak

– Jeg håper å kunne gjøre en størst mulig forskjell

Over 400 nye studenter inntar i disse dager sin nye studiehverdag ved Det medisinske fakultet. Mandag 12. august vrimlet det av spente og forventningsfulle studenter på campus da høstsemesteret var offisielt i gang.

Nyhet
bilde av et lite barn som har slått tennene, blod på leppe og tenner, barnet har en tåre på kinnet, utsnittet er av nese og munn

Yngre tannleger kan mer om tanntraumer enn eldre tannleger

En ny studie avslører kunnskapshull hos norske offentlige tannleger i behandlingen av skader på tenner som følge av slag, fall og spark.

Nyhet
to små jenter som leker med treklosser

LAR-behandling i svangerskapet gir økt risiko for skjeling og motoriske vansker hos barna

Barn av mødre i legemiddelassistert rehabilitering (LAR) har betydelig høyere risiko for å skjele og ha dårligere motoriske ferdigheter enn sine jevnaldrende, viser en ny UiB-studie.

Kva forskar vi på?

Forskarar ved Det medisinske fakultet publiserer resultat frå forsking innan ei rekke fagfelt, og bidrar med ny kunnskap innan viktige helsespørsmål.

Forskarutdanning

Forskarutdanninga ved fakultetet er ei rettleia forskarutdanning som omfattar eit sjølvstendig forskingsarbeid som skal dokumenterast med ei vitskapleg avhandling på høgt fagleg nivå, samt ein opplæringsdel. Utdanninga er normert til tre år, og gjev tittelen philosophiae doctor, ph.d.

Fakultetet har ei forskarlinje og er tilknytt seks ulike forskarskular.

Alrek - Årstadveien 17

Alrek helseklynge

Alrek helseklynge skaper innovative helse- og omsorgsløsninger for hele mennesket, ved hjelp av fremragende forskning og utdanning, fullverdige praksisarenaer og tverrfaglig samhandling.

Les mer på helseklyngens nettsider