Nyhetsarkiv for Aktuelt

En ny studie avslører kunnskapshull hos norske offentlige tannleger i behandlingen av skader på tenner som følge av slag, fall og spark.
Professor emeritus Pål Ingebrigt Davidsen får «Lifetime Achievement Award» for sitt mangeårige arbeid med faget systemdynamikk.
Mange møtte opp på Muséplass 12. august, for åpningen av det akademiske året.
Over 400 nye studenter inntar i disse dager sin nye studiehverdag ved Det medisinske fakultet. Mandag 12. august vrimlet det av spente og forventningsfulle studenter på campus da høstsemesteret var offisielt i gang.
– Gratulerer med studieplass ved UiB! Velkommen til fakultetet og takk for at du har valgt oss som ditt studiested! Yael Harlap, visedekan for utdanning ved Det psykologiske fakultet
Professor i sosiologi, Kristoffer Chelsom Vogt, er oppnevnt til et nytt regjeringsoppnevnt utvalg som skal utrede mulige årsaker til at nordmenn får færre barn enn tidligere.
Rektor Margareth Hagen skriver om årets søkertall til Universitetet i Bergen.
UiB-rektor Margareth Hagen skriver om den nye forskriften som trer i kraft 1. august.
Rektor Margareth Hagen skriver om EUs nye styringsdokument som skal gjelde for 2024-2029.
De fleste har kanskje sett nyheten om at blåhval parrer seg med finnhval. Det som ikke er kommet frem er at et 150 år gammelt blåhvalskjelett fra hvalsamlingen til Universitetsmuseet i Bergen har gitt viktige bidrag til denne oppdagelsen.
– Hvis klimapolitikk skal være vellykket, må det handle om mer enn klima, sier professor Michaël Tatham.
I oktober tilbyr Pandemisenteret et tverrfaglig kurs for studenter om beredskap for helsemessige kriser. Kurset er primært rettet mot PhD-kandidater og masterstudenter og vil ta opp en rekke spennende problemstillinger i samarbeid med noen av de fremste fagpersonene ved UiB.
I løpet av de siste dagene er 53 studenter ferdige med sin mastergrad i undersøkende journalistikk ved Universitetet i Bergen (UiB). Det er rekordhøye søkertall til kullet som begynner til høsten.
Doktorgradsprogrammet Norway-Pacific Ocean-Climate (N-POC) er unikt både i innhold, form og bredde. Det kombinerer en klassisk ph.d.-grad med et oppdrag for forskningen å bidra til å løse globale samfunnsutfordringer og er i tillegg i sannhet et ekte samarbeid mellom universiteter i det globale sør og det globale nord som har forent seg omkring en felles doktorgrad.
Universitetet i Bergen inviterer til kunnskapspolitisk toppmøte og samtaler om digital kompetanse, nedbygging av natur og hav under Arendalsuka 2024. Her finner du info om våre arrangementer.
Universitetet i Bergen er blant initiativtakerne til den europeiske kampanjen Research Matters. Kampanjen tar til orde for økte investeringer i forskning og innovasjon i EU og alle europeiske land.
For ph.d.-kandidat Frank Namugera er det å ha fysiske møter i Bergen med førsteamanuensis Stein Andreas Bethuelsen særdeles verdifullt for fremdriften i arbeidet med doktorgraden.
Det unike ph.d.-programmet Norway-Pacific Ocean-Climate (N-POC) bidro aktivt til å gjøre 2024-utgaven av Bergen Summer Research School til noe helt spesielt, ved å bygge bro mellom ideer om vitenskapelig kunnskap og tradisjonell kunnskap omkring hav- og klimarelaterte spørsmål i løpet av to hektiske uker i Bergen.

Sider