Drift av undervisningsrom
Informasjon om inventar m.m i undervisningsrommene.
Hovedinnhold
Eiendomsavdelingen (EIA) har oppfølgingsansvar for ca. 230 av 350 av UiBs UV-rom.Primært er EIAs oppgave å sørge for at UV-rommene er funksjonelle og utrustet i tråd med vedtatte standarder. IT-avdelingen har ansvar for drift og vedlikehold av AV-utstyret i UV-rommene.
Ukentlige sjekkrunder:
Eiendomsavdelingen ved driftsområdene gjennomfører ukentlige sjekkrunder i UV-rommene.
På de ukentlige sjekkrundene kontrolleres:
- Møbler, bord/stoler
- Tavler, whiteboard, lerret
- Spesialmøbel, talerstol/ugle
- Gardiner/solavskjerming
- Bossbøtter (antall / størrelse)
- Renhold generelt
- Belysning
- El. installasjoner
- Varme, kjøling, vask og ventilasjon
- Overflater som tak, vegger, gulv
- Adgangskontroll med lås/beslag
- Dører
- Vinduer
- Flyttbare skillevegger/romdelere
Avvik utbedres enten umiddelbart eller registreres i Behovsmeldingen for senere utbedring.
Infoplakat i UV-rom
Eiendomsavdelingen har laget en informasjonsplakat som henger i alle Uv-rom som driftes av EIA. Formålet er å bidra til bedre orden i Uv-rom, gi kontaktinfo for melding av feil/mangler og informasjon om branninstruksen.
Inventar i UV-rom
Eiendomsavdelingen arbeider for å standardisere inventaret i UV-rom. Inventaret skal i utgangspunktet ikke fjernes fra UV-rommet. Antall bord og stoler skal være i tråd med oppgitt antall på oppslag i UV-rommet. Dersom Eiendomsavdelingen oppdager store avvik mhp. bord og stoler suppleres det fortrinnsvis med tilgjengelig inventar fra lager.
Eiendomsavdelingen ønsker i mest mulig grad felles utrusting av UV-rom.
Pt. utrustes UV-rommene med følgende inventar:
Rom med ordinær undervisning:
- bord, sammenleggbare 120x40, 2 plasser - bjørk / tilpasset øvrig inventar
- stol m/4 bein
- foreleserstol m/ fotkryss og hjul, egen farge
- kateter 140x70, m/ CPU holder, kabelbrønn m/lokk, el. hev/senk (i samråd med IT-avdelingen) - bjørk / tilpasset øvrig inventar
- skap for oppbevaring av rekvisita, sjalusiskap - bjørk / tilpasset øvrig inventar
- veggtavle wb - tilpasses rommet
- lerret
- papirkurv
- blendingsgardiner (ved behov)
Rom med PC-undervisning:
- bord, sammenleggbare 180x180, 2 plasser - bjørk / tilpasset øvrig inventar
- stol m/fotkryss
- foreleserstol m/ fotkryss og hjul, egen farge
- CPU-holder, ledningsoppheng
- kateter 140x70, m/ CPU holder, kabelbrønn m/lokk, el. hev/senk (i samråd med IT-avdelingen) - bjørk / tilpasset øvrig inventar
- skap for oppbevaring av rekvisita, sjalusiskap - bjørk / tilpasset øvrig inventar
- veggtavle wb - tilpasses rommet
- lerret
- papirkurv
- blendingsgardiner (ved behov)
Standardisering av kateter:
- i samarbeid med IT-avdelingen tilpasset AV-utstyr
- to typer for hhv. større og minder AV-rom
Utskiftning/supplering av inventar
Eiendomsavdelingen skifter fortløpende ut inventar som er ødelagt. I utgangspunktet benyttes ledig materiell fra lager for å supplere inventar i UV-rom.
På sikt ønsker Eiendomsavdelignen å skifte ut eldre inventar i UV-rommene med nytt standardisert inventar. Utskiftningstakten avhenger av disponible budsjetter og kapasitet til gjennomføring.
Opprusting av UV-rom
Eiendomsavdelingen kartla i 2009 standarden på alle UiBs UV-rom og arbeider for å oppgradere standarden på UV-rommene.
Avhengig av budsjettsituasjonen settes det hvert år av midler til oppgradering av UV-rom. Herunder både oppgradering av flater som tak, vegger og gulv, men også utskiftning av inventar.