Hjem
Institutt for informasjons- og medievitenskap
Karriere

Digital kommunikasjonsrådgiver i Senterpartiet

Maria Isabelle Bjørngaard Waade fullførte mastergraden sin i medievitenskap i 2016. Nå jobber hun som politisk kommunikasjonsrådgiver i Senterpartiet, og er ansvarlig for sosiale medier.

Maria Isabelle Bjørngaard Waade
Maria Isabelle Bjørngaard Waade er digital kommunikasjonsrådgiver i Senterpartiet. Hun bruker kompetansen og erfaringen fra å skrive masteroppgave daglig.
Foto/ill.:
Ragne B. Lysaker

Hovedinnhold

Hvorfor valgte du å studere medievitenskap ved Universitetet i Bergen? 
– Etter å ha prøvd meg på psykologi et år i Trondheim kjente jeg at jeg ville prøve noe som gikk mer på mine personlige interesser, og valget falt på medievitenskap. Jeg har alltid vært glad i å skrive og å formidle og trodde lenge jeg skulle bli forfatter eller journalist. Det tok imidlertid ikke lang tid før jeg ble lokket mot kommunikasjonsdelen av bransjen. At det ble Bergen er litt tilfeldig, men noe jeg er veldig glad for i etterkant!

Hva skrev du masteroppgave om?
– Politisk taleskriving og retorikk i små norske partier. Jeg hadde en innholdsanalyse og kategorisering av landsmøtetaler, og gjorde fire dybdeintervju med taleskrivere og politikere i Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Senterpartiet.

Hva var det beste ved studietiden din?
– Å føle at jeg faktisk lærte noe jeg kunne få bruk for senere, og selvfølgelig det sosiale. Jeg har møtt så mange fine mennesker og fått sunget i studentkor, noe som helt sikkert kommer til å prege meg for resten av livet.

Hva jobber du med nå?
– Jeg er digital kommunikasjonsrådgiver i Senterpartiet og er ansvarlig for sosiale medier. I tillegg jobber jeg mye med innholdsproduksjon i form av video, taler, artikler, innlegg og lignende. Noe politisk rådgivning blir det også, men aller helst jobber jeg med faget mitt.

Hvordan får du brukt kompetansen din fra UiB i jobben din?
– Masteroppgaven min, og erfaringen fra den, bruker jeg daglig. I tillegg tok jeg fag som fokuserte spesielt på sosiale medier og strategisk kommunikasjon og jeg har fagbøkene på pulten fremdeles. Takket være oppdaterte forelesere og engasjerende tema så bruker jeg ofte mine egne oppgaver og litteratur fra fagene jeg har tatt. Jeg hadde også en veldig dyktig veileder på både bachelor- og masteroppgaven som har bidratt til min interesse for retorikk.

Har du tips til nyutdannede medievitere som ønsker karriere innen politikk og kommunikasjon? 
– Vær engasjert! I politikken er det ofte vanskelig å komme inn om man ikke har noe politisk tilknytning eller organisatorisk erfaring fra før. Nettverk har nok en del å si. Jeg var trainee for Senterpartiet i kommune- og fylkestingsvalget i 2015, og det var mye av grunnen til at de tok kontakt i forkant av valget 2017 og tilbød meg en stilling. Selv om jeg ikke hadde vært særlig aktiv i partiet hadde jeg klare verdier som samstemte med partiet og har generelt vært engasjert i samfunnet rundt meg. Man trenger ikke å ha vært ungdomspolitiker for å få en politisk karriere, men det er nok lurt å ha en viss peiling på partiet man søker seg til. Det finnes også mange stillinger som er mer byråkratiske, som i departementene og der er det lettere å få jobb om man ikke har politisk bakgrunn.