Globale samfunnsutfordringer

Nyhetsarkiv for Globale samfunnsutfordringer

– Vi vet godt at en stor endring er nødvendig. Vi har kunnskapen som trengs. Nå må vi finne ut hva vi skal gjøre, sier UiB-professor Håvard Haarstad. Den syvende Bærekraftskonferansen i Bergen går av stabelen 7.-9. februar. Vi spør: Hva er universitetenes rolle?
– Historiene helse- og skolepersonell forteller om barns lidelser i Gaza og på Vestbredden er hjerteskjærende og rystende, sier psykologspesialist Unni Heltne.
Mandag 8. januar var det offisiell åpning av BCEPS Senter for fremragende forskning i universitetsaulaen. Senteret skal utvikle nye metoder og etiske rammeverk for å hjelpe beslutningstakere til en mer rettferdig fordeling av helsetjenester.
Forskarar kjem til Bergen for å løyse dei store samfunnsutfordringane. Simon Øverland har invitert nokre av dei til å fortelje om framtidas løysingar.
For første gang er sammenhengen mellom foreldres og barns psykiske helse dokumentert på befolkningsnivå. Tiltak som hindrer at psykisk sykdom går i arv, virker best i familier med høy utdanning, viser ny forskning.