Globale samfunnsutfordringer

Nyhetsarkiv for Globale samfunnsutfordringer

I oktober tilbyr Pandemisenteret et tverrfaglig kurs for studenter om beredskap for helsemessige kriser. Kurset er primært rettet mot PhD-kandidater og masterstudenter og vil ta opp en rekke spennende problemstillinger i samarbeid med noen av de fremste fagpersonene ved UiB.
Doktorgradsprogrammet Norway-Pacific Ocean-Climate (N-POC) er unikt både i innhold, form og bredde. Det kombinerer en klassisk ph.d.-grad med et oppdrag for forskningen å bidra til å løse globale samfunnsutfordringer og er i tillegg i sannhet et ekte samarbeid mellom universiteter i det globale sør og det globale nord som har forent seg omkring en felles doktorgrad.
For ph.d.-kandidat Frank Namugera er det å ha fysiske møter i Bergen med førsteamanuensis Stein Andreas Bethuelsen særdeles verdifullt for fremdriften i arbeidet med doktorgraden.
Det unike ph.d.-programmet Norway-Pacific Ocean-Climate (N-POC) bidro aktivt til å gjøre 2024-utgaven av Bergen Summer Research School til noe helt spesielt, ved å bygge bro mellom ideer om vitenskapelig kunnskap og tradisjonell kunnskap omkring hav- og klimarelaterte spørsmål i løpet av to hektiske uker i Bergen.
Forskerne ble overrasket da de etter mer en 10 000 intervjuer fant at mange av dem som overlever seksuelle overgrep i forbindelse med krig og konflikt, endte opp med å bli mer engasjerte i lokalsamfunnet sitt etterpå.
Etter ti år som senter for fremragende utdanning trekker bioCEED frem følgende tre suksessfaktorer for å lykkes med god utdanning; en kunnskapsbasert og kollegial praksis, med studenter som partnere.
Forsker ved UiB, Pierre-Georges Van Wolleghem, synes det er merkelig at det har blitt gjennomført så lite komparativ forskning på politisk kriserespons. Nå har han lyst til å studere akkurat det.
Tirsdag 9. april 2024 organiserte Universitetet i Bergen et offisielt satellittarranement under Ocean Decade Conference i Barcelona. Her kan du se et opptak av arrangementet.
– Vi er veldig glade for å kunne utnevne Trond Petersen som æresdoktor ved Universitetet i Bergen, sier dekan Jan Erik Askildsen.
I februar 2024 organiserte Universitetet i Bergen og partnere et arrangement om havforvaltning på Norway House i Brussel. Diskusjonene på arrangementet og et påfølgende diskusjonsmøte er nå blitt til en Ocean Futures 2030 Policy Brief, den første i en ny serie.
Ingunn Lunde er professor i russisk språk og litteratur ved Universitetet i Bergen. Hun mener kunst og litteratur har en viktig plass i samfunnsdebatten
Det ble i dag kunngjort at Holbergprisen 2024 tildeles kamerunske Achille Mbembe, for hans banebrytende forskning innen afrikansk historie og politikk. Nils Klim-prisen går til indiske Siddharth Sareen.
Globale samfunnsutfordringer har avsatt midler til stimulering av faglig tverrfakultært samarbeid - søknadsfrist 30. april 2024.
Siddharth Sareen får prisen for sine betydelige forskningsbidrag i krysningspunktet mellom samfunnsvitenskap, humaniora, teknologi og klimavitenskap.
Professor Terje Einarsen er redaktør av den nypubliserte kommentaren til FNs flyktningkonvensjon.
Fredag 16. februar ble det for første gang arrangert møte for matematikk-studerende jenter i Norge. Til Læringsarenaen i Nygårdsgaten 5 kom ledende kvinner innen mattefeltet og holdt presentasjoner om historikk, likestilling, matteproblemer og muligheter i arbeidslivet.
Forsknings- og høyere utdanningsinstitusjonene i Bergen formaliserer samarbeid om PhD-utdanning. Nå har de signert samarbeidsavtale om Bergen Summer Research School, ​som hvert år tar for seg noen av de store utfordringer verden står overfor.
– Vi vet godt at en stor endring er nødvendig. Vi har kunnskapen som trengs. Nå må vi finne ut hva vi skal gjøre, sier UiB-professor Håvard Haarstad. Den syvende Bærekraftskonferansen i Bergen går av stabelen 7.-9. februar. Vi spør: Hva er universitetenes rolle?

Sider