Institutt for politikk og forvaltning

Nyhetsarkiv for Institutt for politikk og forvaltning

KODEM får støtte fra Kunnskapsdepartementet og Norsk forskningsråd- en gledens dag for demokratiforskningen.
PROTECT skal undersøke hvordan en best kan balansere barns rettigheter med samfunnets behov for beskyttelse.
Bergen Næringsråd arrangerte i samarbeid med Kavlifondet tirsdag 17. september et frokostseminar om vilkårene for sosialt entreprenørskap i Vestlandsregionen.
– Ikke i noen andre deler av landet enn i Oslo er det et flertall for dette, sier Ingrid Kvåle Faleide, som forsker på folks holdninger til ulike fornybare energikilder.
Kollegaer fra instituttet var nylig samlet i Dublin for den årlige ECPR konferansen.
Høyres kommunestyregruppe i Bærum hadde en inspirerende studietur til Bergen hvor de besøkte instituttet.
I den nylig publiserte artikkel i tidsskriftet Asian Politics & Policy, forklarer Esther Song utviklingen av NGO-politikk i Kina ved å fokusere på sentralnivåets direktiver og opprinnelsene til ikke-statlige organisasjoner i Kina.
Vi gratulerer Carlo Koos og Richard Traunmüller for deres publikasjon i det anerkjente tidsskriftet American Political Science Review.
Vi gratulerer vår postdoktor Hege Stein Helland som utvalgt delegat til Momentumprogrammet ved UiB for 2024-25.
Mandag 3. juni holdt instituttet masterseremoni for studentene som fullførte mastergraden våren 2023 på våre to masterprogram.
Ny forskning viser at en del politikere som er skeptiske til kjønnskvotering i politikken, er positive til kjønnskvotering i ledelsen til religiøse organisasjoner.
Forskerne ble overrasket da de etter mer en 10 000 intervjuer fant at mange av dem som overlever seksuelle overgrep i forbindelse med krig og konflikt, endte opp med å bli mer engasjerte i lokalsamfunnet sitt etterpå.
Ragnhild Muriaas og Sampol-professor Yvette Peters har publisert artikkel i European Journal of Political Research.
Den 3. mai arrangerte Institutt for politikk og forvaltning første GOV-Day noensinne i Universitetsaulaen. Med omtrent 120 registrerte deltakere deltok både ansatte og studenter i paneldebatt, speed-dating med forskningsgrupper og så på presentasjoner fra masterstudenter. Både studenter og ansatte konkluderte med at GOV-Day var et svært vellykket arrangementet.
Barbara Ruiken disputerte i går for sin doktorgrad med avhandlingen "Discretionary Decision-Making in Child Protection Care Order Cases ". Gratulerer så mye til Barbara med vel gjennomført disputas!
Lubna Jaffery leverte sin masteroppgave i administrasjon og organisasjonsvitenskap ved vårt institutt i 2007. Vi har tidligere gjort et intervju med Lubna Jaffery, men da som kommunikasjonssjef i Tide AS. Juni 2023 trådte Lubna til som kultur- og likestillingsminister i Støres regjering.
Årets tema for den internasjonale kvinnedagen fokuserer på "Invest in Women: Accelerate Progress" og hvor avgjørende inkludering er for å oppnå likestilling. I denne anledningen ser vi tilbake på Professor Ragnhild Muriaas' tidligere prosjekt om " gendered electoral financing", hvor hun sammen med kollegaer utforsker globale initiativer som påvirker kvinners politiske deltakelse i ulike land.

Sider