Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

HelseVest Forskningpris 2021 tildelt Eva Gerdts for sin forskning på kvinnehjertet
Hvis man har EILO så strammer strupen seg under anstrengelse og man opplever at man ikke får puste. Hvilken behandling hjelper best? Det har Astrid Sandnes ved UiB forsket på.
20. oktober var CCBIO vertskap for eit festseminar for å feire tildelinga av Kong Olav Vs Kreftforskingspris for 2021 til Professor Bjørn Tore Gjertsen. Leiarar frå universitet og sjukehus og samarbeidande kollegaer heldt rosande talar og vitskapelege innlegg.
En kvinnes eksponering for rengjøringsprodukter og desinfeksjonsmidler i jobben kan ha negative konsekvenser for hennes fremtidige barn, viser en studie fra Universitetet i Bergen. – Vi må få dette på dagsorden, mener forskerne Cecilie Svanes og Gro Tjalvin.
Forskningsgruppen Hypertensjon og hjertedynamikk/Senter for forskning på hjertesykdom hos kvinner ved leder Eva Gerdts fikk 20.10.21 overrakt fakultetes pris for beste forsknings-/innovasjonsmiljø i 2020.
Onsdag 13. oktober åpnet offisielt det nye «Mohn forskningssenter for hjernen» i Bergen. Med NTNU og Trond Mohn-stiftelsen med på laget, ønsker UiB å gjøre viktige framskritt i den avanserte hjerneforskningen.
Helga Midtbø er ansatt som seniorforsker ved Senter for forskning på hjertesykdom hos kvinner. Hun er snart godkjent spesialist i hjertesykdommer og kombinerer forskerstillingen med 50% stilling som lege ved Hjerteavdelingen ved Haukeland Universitetssykehus
I solidaritet med pasienter og helsearbeidere i lav- og middelinntektsland støtter en gruppe norske fagfolk en globale kampanje for rettferdig fordeling og stiller følgende krav til den norske regjeringen i forbindelse med et møte i WTO 13. og 14. oktober 2021:
Norge er gjenåpnet. Men koronapandemien er ikke over. Store deler av verden er fremdeles ubeskyttet. Vaksiner, medisiner og utstyr til bruk i bekjempelsen av pandemien har så langt vært ekstremt skjevfordelt til fordel for de rike landene.
En ny studie fra UiB og NORCE har skapt stor oppmerksomhet i en rekke land verden rundt. Studien slår fast at kjennskap til fastlegen din over tid kan ha betydning for både dødelighet og behovet for sykehusinnleggelse.
- God mat, mer tid og mer personell i sykehjemmene er åpenbart nødvendig for bedre ernæringsomsorg. Samtidig trengs kunnskap om hvordan sykdom og behandling av sykdom kan føre til dårlig matlyst, redusert sultfølelse, endret næringsbehov og fordøyelse, sier førsteamanuensis Aslaug Drotningsvik fra Senter for ernæring m.fl. i en kronikk i Dagens medisin 5. oktober 2021.
Universitetet i Bergen og NTNU har gått sammen om å opprette et nytt forskningssenter for hjernen. Onsdag 13. oktober blir det offisiell åpning av senteret i Bergen.
- Ernæringspraksisen på sykehus har blitt bedre, men det gjenstår fremdeles et mulighetsrom for forebygging av både underernæring og postoperative komplikasjoner, sier Eli Skeie i en artikkel i Dagens Medisin 29. september 2021.
Forespørsel om deltagelse i behovsstyrt epilepsi oppfølging ved Haukeland Universitetssykehus, Nevrologisk poliklinikk samt inklusjon i epilepsiregisteret EpiReg
Zhanna Gaulen ved Institutt for klinisk odontologi undersøker hvordan LAR-pasienters motivasjon påvirker effekten av behandlingen. Hun er også fakultetets kandidat i årets Forsker Grand Prix!