Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

I dette vårsemesteret har 80 medisinstudenter levert sine hovedoppgaver, og de ble alle feiret tirsdag 28. mai med et stort symposium i auditoriet i Armauer Hansens hus.
Førsteamanuensene Tine Karlsen og Gerhard Sulo evaluerte PhD kandidat Annabel Ohldiecks studier av kjønnsforskjeller i sammenhengen mellom blodtrykk og organskade
Visste du at UiB koordinerer et europeisk initiativ for å finne årsaken til MS?
Det var en lyttende og engasjert helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre som besøkte Alrek helseklynge tirsdag 21. mai. I solfylte omgivelser fikk Vestre en vandring i Årstadveien 17, der vi hadde samtaler om gode løsninger og samarbeidsmuligheter i helse- og omsorgstjenesten.
Æresdoktor Alberto Ashcerio sto i spissen for forskningsgjennombruddet som viste en sammenheng mellom Epstein-Barr-virus og Multippel sklerose (MS). Her svarer han på fem kjappe spørsmål om denne sammenhengen.
Helse- og omsorgsministeren fikk lynkurs i TVEPS da han besøkte Alrek. Han oppmuntret til å fortsette det gode arbeidet for fremtidens helsetjenester.
UiB er denne uken vertskap for en konferanse der forskere som jobber mot å utrydde lepra er samlet for å diskutere ny forskning og hvordan tette kunnskapshull. Fremdeles rammes mer enn 200.000 mennesker årlig av infeksjonssykdommen.
Kari Klungsøyr mottok prisen for årets publikasjon (IGS) på instituttets dag 8. mai 2024
Driv - Senter for kvinnehelseforskning åpnet tirsdag 21. mai. Helseminister Jan Christian Vestre fikk æren av å være snorklipper.
I en ny undersøkelse ved UiB har man sett hvor mange barn og unge voksne som slutter på ADHD-medisin, i løpet av det første året på medisinen.
Åpning av DRIV Senter for kvinnehelseforskning. Professor Eva Gerdts forklarte hvorfor vi trenger mer forskning på kvinnehelse under åpningen av DRIV Senter for kvinnehelseforskning. Det er viktig at vi inkluderer et moderne kvinnehelseperspektiv i denne forskningen
En fantastisk inspirerende workshop med høy vitenskapelig kvalitet og deltakere fra alle medisinske fakulteter i Norge, og inviterte foredragsholdere fra Spania, Italia og Island
Avgangsstudentene i medisin tar et oppgjør med helsevesenets utfordringer i ny musikkvideo. Ved hjelp av humor tar videoen "Spør meg" opp flere av utfordringene både fremtidens leger og samfunnet generelt står ovenfor, alt til melodien av Gabrielles «Ring meg».
Er vi ordentlig uheldige, blir ei ku i Texas opphavet til en ny pandemi. Det er all grunn til å følge med på det skjer i USA.
Andelen yngre som får slag er økende. Halvparten av disse slagene vet man ikke årsaken til. Ny UiB-forskning gir ny kunnskap om mulige årsaker til at flere yngre får slag.