Senter for alders- og sykehjemsmedisin

Kan kunstig mørke dempe agitasjon hos personer med demens?

Kunstig intelligens og kunstig mørke skal gi bedre behandling adferdssymptomer ved demens: DARK.DEM studien

Rom med ulike lys
UiB

Nytt prosjekt ved SEFAS

Line Iden Berge er spesialist i psykiatri, overlege ved NKS Olaviken alderpsykiatriske sykehus og 1. amanuensis ved SEFAS. I august 2022 fikk hun 10.6 mill/NOK fra Norges Forskningsråd til prosjekt «Virtual darkness and digital phenotyping in specialized and municipal dementia care: The DARK.DEM randomized controlled trial”. Det overordnede målet med prosjektet er å redusere ulikheter i helse, og forskere med bakgrunn innen eldremedisin, psykiatri, psykologi, kronoterapi, datavitenskap og hermeneutikk skal jobbe tverrfaglig for å forbedre diagnostikk og behandling for adferdsmessige og psykiatriske symptomer ved demens (APSD) i både spesialist- og primærhelsetjenesten.

Adferdssymptomer ved demens

Adferdsmessige og psykologiske symptomer ved demens (APSD) betegner endringer i adferd og mental helse som er forårsaket av demenssykdom, og omfatter blant annet angst, depresjon, psykose og agitasjon. Disse symptomene er hyppige hos personer med demens, vanskelig å behandle med medikamenter, ressurskrevende og henger sammen med forverret kognisjon, funksjonsfall, dårlig livskvalitet og økt dødelighet.

I første del av DARK.DEM-prosjektet vil vi bruke kunstig intelligens til å undersøke om data fra smartklokker kan gi gode mål på agitasjon, depresjon og søvn hos personer med demens som er innlagt ved NKS Olaviken alderspsykiatriske sykehus. I andre del av prosjektet vil vi gjennomføre en randomisert kontrollert klinisk studie for å undersøke om behandling på kveld og natt med virtuelt mørke, dvs. lys uten blå bølgelengder, kan dempe agitasjon og andre psykiatriske symptomer ved demens. Denne behandlingen har vist svært lovende resultater hos pasienter med mani som del av bipolar lidelse, der symptomene ble dempet etter kun 3 dager, og det var behov for mindre bruk av legemidler mot psykisk sykdom, og pasientene hadde kortere liggetid i sykehus. I siste delen av prosjektet vil vi gjennomføre fokusgruppe-intervju med mellomledere i sykehjem i Bergen kommune, og undersøke hemmere og fremmere for at resultatene av den nye diagnostikken og behandlingen kan bli brukt i primærhelsetjenesten.

Bredt samarbeid

Prosjektet vil starte sommeren 2023 og vare til desember 2027, og to stipendiater og en postdoc vil være tilknyttet prosjektet.  DARK.DEM er et samarbeid mellom SEFAS, Psykologisk fakultet ved UiB ved professor Elisabeth Flo-Groeneboom, Valen Sjukehus i Helse Fonna ved psykiater og Ph.d. Tone Henriksen, ViD vitenskapelige høyskole ved 1. amanuensis Stein Erik Fæø, NKS Olaviken alderpsykiatriske sykehus ved psykologspesialist og 1.amanuensis Minna Hynninen, og Bergen kommune. I styringsguppen er professor Geir Selbæk, leder av Aldring og Helse, professor Claus Martiny ved Københavns universitet og lysarkitekt Carlo Volf ved Universitetssykehuset i København.