Det medisinske fakultet

Nyhetsarkiv for Det medisinske fakultet

Å være utsatt for luftforurensing over lang tid og å ha lite grøntområder rundt seg, øker risikoen for å bli innlagt på sykehus med luftveislidelse, viser ny UiB-studie.
Medisinsk pedagogikk står i høysetet når fakultetet inviterer til sin første felles undervisningsdag. Visedekan for utdanning, Marit Øilo, håper de som deltar får mange gode tips og triks som de kan ta med seg inn i egen undervisningspraksis.
Samlivsproblemer er ikke like uvanlig å ta opp på legekontoret som en kanskje skulle tro. I en ny studie fra UiB kommer det frem at hver fjerde pasient diskuterer eget parforhold med fastlegen. – Helsepersonell kan ikke se bort fra hvilken påvirkning parforholdet har på vår fysiske og psykiske helse, sier doktorgradsstipendiat Siri Dalsmo Berge.
Nye europeiske retningslinjer anbefaler at blodtrykket bør ligge på et betydelig lavere nivå enn tidligere anbefalt for voksne som mottar blodtrykksenkende medisiner.
De nye retningslinjene for blodtrykksbehandling fra European Society of Cardiology ble presentert på årets største hjertespesialistkongress, ESC 2024 i London
NOU om kvinners helse og betydningen av kjønn for helse.
UiB og Helse Bergen har kommet til enighet om å overføre ansvaret for rettsmedisin fra UiB til Haukeland universitetssjukehus med virkning fra 1.1.2025.
Forskarar ved Universitetet i Bergen, Haukeland Universitetssjukehus og Folkehelseinstituttet har undersøkt samanhengar mellom nivå av miljøgifter i blodet og pubertetsutvikling hjå 300 gutar i Bergen. Resultata viste at dei med høgare nivå av miljøgifter kom seinare i puberteten.
Les representantforslaget fra Christian Haugen (FrP), Kjersti Pettersen (H), Anne Brit Reigstad (Sp), Frode Hellebø (BL), Elin Brandt Ådlandsvik (INP) og Tom Ove Koteng Monsen (PP) om oppretting av et kvinnehelsesenter.
Diare er den nest største årsaken til barnedød i lavinntektsland. Kurt Hanevik ved Klinisk institutt 2 koordinerer et konsortium som nå mottar EU-midler til å forske på bedre diagnostisering og behandling av sykdommen.
Jenter som starter å bruke snus før de har fylt 15 år, har om lag tre ganger så høy risiko for å få symptomer på astma, viser en ny studie fra Universitetet i Bergen.
Det er 4 år siden Hjertefondet ved Universitetet i Bergen skaffet 12 millioner i startkapital til Senteret. Blant fødselshjelperne var Bergen Sanitetsforening største bidragsyter, mens Grieg Foundation har bidratt mest utover startkapitalen, sammen med HelseVest og Forskningsrådet
For første gang har forskere fra ulike Trond Mohn-sentre arrangert et synergisymposium for å undersøke samarbeidsmuligheter seg imellom. De tre sentrene som deltok skal snart samlokaliseres ved UiB i forbindelse med opprettelsen av et nytt stamcellesenter.
Senter for Forskning på hjertesykdom hos kvinner feirer 4 aktive år! Dette markerer vi med et intervju med Helga Midtbø som nylig er blitt ansatt som Grieg Foundation førsteamanuensis i hjertesykdom ved senteret
20. september fylles UiB-bygget Nygårdsgaten 5 av nyskapende idéer, forskning, presentasjoner og debatter. Målet er å skape en møteplass, styrke samarbeidet mellom akademia og samfunnet, og vise fram noen av de spennende prosjektene som utvikles på UiB.
Flere forskere med tilknytning til Det medisinske fakultet og Institutt for global helse og samfunnsmedisin, skrev tidligere i år en artikkel om hvordan enkelt hilsning kan fremme læring for legestudenter i sykehuspraksis. Den artikkelen ble av John Hopkins University School of Medicine kåret til must-read-artikkel i juli.
Stadig flere nordmenn velger å tegne privat helseforsikring. Ny forskning fra UiB viser at dette legger et press på fastlegene om å henvise til spesialist, selv om det kanskje ikke er nødvendig. – Et tegn på at fastlegenes portvaktrolle er i ferd med å forvitre, mener forsker Jørgen Breivold.
En ny studie avslører kunnskapshull hos norske offentlige tannleger i behandlingen av skader på tenner som følge av slag, fall og spark.

Sider