Fakultetsstyret ved Det humanistiske fakultet
Fakultetsstyret er fakultetets øverste styringsorgan, og blir ledet av dekanen. Styret har ansvar for strategi- og handlingsplaner, budsjett, regnskap og ansettelser i faste vitenskapelige stillinger.
Main content
Fakultetsstyret er satt sammen av følgende representanter for studieåret 2024/2025:
Gruppe A – fast vitenskapelig ansatte
Camilla Brautaset, dekan
Hans Marius Hansteen
Tove Ingebjørg Fjell
Torodd Kinn
Laura Saetveit Miles
Kjersti Bale (ekstern)
Gruppe B – midlertidig vitenskapelig ansatte
Annika Svendal Os
Gruppe C – teknisk/administrativt ansatte
Linnea Reitan Jensen
Gruppe D – studenter
Sjur Selsvik
Nora Nyhagen Opsahl
Vegard André Holand Løknes
Vararepresentanter
Gruppe A – vitenskapelig ansatte
1. Eirik Hovden
2. Kari Soriano Salkjelsvik
3. Gisle Selnes
4. Eivind Heldaas Seland
5. Aidan Conti
6. Sorin Bangu
1. John Brumo (ekstern)
2. Hanne Hagtvedt Vik (ekstern)
Gruppe B – midlertidig vitenskapelig ansatte
Alejandro Ayala-Wold
Anders Fylling
Marie Magnor
Gruppe C – teknisk/administrativt ansatte
1. Robert Graff Bakkevold
2. Kirsten Johanne Bang
Gruppe D – studenter
Maria Sorkness Økland
Knut Camillo Tornes
Christoffer Janson
Fillip Rønning Jakobsen
Sara Helene Lund-Tønnesen
Styresammensetning
Fakultetsstyret skal ha 11 medlemmer som består av følgende:
- Dekanen som leder fakultetsstyret
- Fire medlemmer valgt av og blant samtlige av fakultetets tilsatte i gruppe A (fast vitenskapelig tilsatte).
- Ett eksternt medlem med varamedlemmer fra gruppe A, fast vitenskapelig tilsatte fra et annet universitet, oppnevnt av universitetsstyret etter forslag fra fakultetsstyret.
- Ett medlem valgt av og blant samtlige av fakultetets tilsatte i gruppe B (midlertidig vitenskapelig tilsatte).
- Ett medlem valgt av og blant samtlige av fakultetets tilsatte i gruppe C (teknisk/administrativt ansatte).
- Tre representanter valgt av og blant fakultetets medlemmer i gruppe D (studenter).
Gruppe A som helhet skal ha minst to representanter av hvert kjønn. Dersom dette ikke oppnås gjennom ordinære valg, skiftes valgte representanter fra gruppe A (unntatt ekstern representant) ut med valgte vararepresentanter inntil slik balanse er oppnådd for gruppen. For øvrig gjelder valgreglementets § 14 om kjønnsbalanse innen de enkelte gruppene.
Prodekanen for forskning og formidling og visedekanen for utdanning og internasjonalisering møter som observatører i fakultetsstyret. De har talerett, men ikke stemmerett.
Regler for fakultetsstyret
§1: Virkeområde
Forretningsordenen gjelder for fakultetsstyret ved Det humanistiske fakultet, Universitetet i Bergen.
§2: Styrets oppgaver, dekanens fullmakt
Styret er fakultetets øverste myndighet. Det skal behandle og avgjøre slike saker som det får delegert fra universitetsstyret, og det kan be om å få seg forelagt enhver sak. Styrets oppgaver omfatter blant annet å trekke opp fakultetets strategier innen ulike områder, fastsette mål og resultatkrav, gi melding til universitetsstyret om fakultetets virksomhet, gi årlig rapport om fakultetets økonomiske status og legge fram forslag til budsjett. Styret skal selv behandle og avgjøre alle saker av prinsipiell eller vesentlig betydning, jf. Regler for styringsorganene ved fakultetene og instituttene § 4. Fakultetsstyrets medlemmer vurderer sakene ut fra et helhetssyn på fakultetet og er ubundet av særinteresser.
Dekanen avgjør saker i det omfang disse ikke kan utsettes til styret kan komme sammen til møte, jf. Regler for styringsorganene ved fakultetene og instituttene § 6.
§3: Møteplan, møteinnkalling
Saker skal behandles i møte, med mindre annet er fastsatt i instruks eller lignende, eller dekanen finner at saken kan forelegges skriftlig eller behandles på annen betryggende måte.
Møter avholdes i henhold til møteplanen.
Dekan, medlem av styret og fakultetsdirektør kan kreve at styret sammenkalles.
Innkalling til møte skal skje med rimelig varsel. Innkalling med saksdokumenter skal normalt gjøres tilgjengelig for styret en uke før møtet.
§4: Møteplikt, forfall
Medlem av styret har plikt til å møte hvis ikke vedkommende har gyldig forfall. Ved gyldig forfall skal det gis beskjed til sekretariatet, og varamedlem skal innkalles.
§5: Stemmeplikt, vedtaksførhet
Medlem av styret har plikt til å avgi stemme. Det kan ikke stemmes blankt annet enn ved valg.
Styret er vedtaksført når mer enn halvparten av medlemmene er til stede og avgir stemme.
§6: Habilitet
Forvaltningslovens regler om habilitet gjelder for styret.
Medlem av styret plikter å opplyse om forhold som eventuelt kan føre til inhabilitet så snart vedkommende blir oppmerksom på inhabilitetsgrunnen. Styret tar stilling til habilitetsspørsmålet i henhold til reglene i forvaltningsloven.
§7: Gjennomføring av møtet
Styremøtene ledes av dekan eller prodekan, som dekanens stedfortreder.
Fakultetsdirektør, styrets medlemmer og møtende varamedlemmer kan fremme et forslag til vedtak som alternativ til det som er kunngjort på forhånd. Alternative forslag som vesentlig avviker fra forslaget i saksfremstillingen, gis skriftlig til møteleder. Alternative forslag til vedtak gjøres kjent for styrets medlemmer og stemmes over først. Ved flere alternative forslag stemmes det først over det forslaget som avviker mest fra forslaget i saksfremstillingen.
Styret kan beslutte å holde prøveavstemning.
Stemmegivning ved valg og ansettelse skal skje skriftlig hvis et av de møtende styremedlemmene krever det.
Vedtak treffes med alminnelig flertall av de avgitte stemmer hvis ikke annet er fastsatt i lov. Ved stemmelikhet i andre saker enn valg er møteleders stemme avgjørende. Stemmelikhet ved valg avgjøres ved loddtrekning.
Styret kan med alminnelig flertall vedta å utsette realitetsbehandlingen av en sak.
§8: Protokoll
Det skal føres protokoll fra styrets møter.
Av protokollen skal det fremgå når møtet ble holdt, hvem som var til stede, hvilke saker som ble behandlet, hvilke vedtak som ble truffet, og hvordan det enkelte medlem har stemt der det har vært voteringer, hvis ikke avstemning har skjedd skriftlig.
Et styremedlem kan kreve å få protokollert en stemmeforklaring. Protokolltilførsel må varsles umiddelbart etter avstemning og bør leses opp for styret før møtet heves.
Protokollen sendes til møtende styremedlemmer og varamedlemmer til forhåndsgodkjenning. Protokollen godkjennes endelig i neste styremøte om ikke annet er bestemt.
§9: Møteoffentlighet, taushetsplikt
Styrets møter skal som hovedregel holdes for åpne dører.
Følgende saker behandles alltid for lukkede dører:
- Saker som omfattes av lovbestemt taushetsplikt
- Personalsaker om arbeidstakers stillingsforhold, herunder saker om ansettelse, oppsigelse, suspensjon eller avskjed
Styret kan vedta å lukke møtet for behandling av enkeltsaker. Behandling av sak om lukking skjer for lukkede dører.
Styrets medlemmer er omfattet av forvaltningslovens regler om taushetsplikt. Taushetsplikten gjelder også etter at vervet som styremedlem er over. Dersom en sak er behandlet i lukket møte skal styremedlemmene respektere forhandlingenes interne karakter.
Sakslister og protokoller
Her finner du sakslister og protokoller til fakultetsstyret ved Det humanistiske fakultet i perioden 2011–2024.
2024
Sakslister og protokoller til fakultetsstyret i 2024.
- Protokoll 10.12.24
- Innkalling 10.12.24
- Protokoll 22.10.24
- Innkalling 22.10.24
- Protokoll 03.10.24
- Innkalling 03.10.24
- Protokoll 10.09.24
- Innkalling 10.09.24
- Protokoll 18.06.24
- Innkalling 18.06.24
- Protokoll 07.05.24
- Innkalling 07.05.24
- Protokoll sirkulasjonssak (S 26/24) Valg 2024 - oppnevning av nominasjonskomiteer
- Protokoll 04.04.24
- Innkalling 04.04.24
- Protokoll 19.03.24
- Innkalling 19.03.24
- Protokoll 20.02.24
- Innkalling 20.02.24
- Protokoll 30.01.24
- Innkalling 30.01.24
2023
Sakslister og protokoller til fakultetsstyret i 2023.
- Protokoll 05.12.23
- Innkalling 05.12.23
- Protokoll 24.10.23
- Innkalling 24.10.23
- Protokoll 05.09.23
- Innkalling 05.09.23
- Protokoll 20.06.23
- Innkalling 20.06.23
- Protokoll sirkulasjonssak (S 29/23) Innstilling til åremål som senterleder ved SVT
- Protokoll 09.05.23
- Innkalling 09.05.23
- Protokoll sirkulasjonssak (S 15/23) Valg 2023 - oppnevning av nominasjonskomiteer
- Sirkulasjonssak (S 15/23) Valg 2023 - oppnevning av nominasjonskomiteer
- Protokoll 21.03.23
- Innkalling 21.03.23
- Protokoll 31.01.23
- Innkalling 31.01.23
2022
Sakslister og protokoller til fakultetsstyret i 2022.
- Protokoll 13.12.22
- Innkalling 13.12.22
- Protokoll 25.11.22
- Innkalling 25.11.22
- Protokoll 25.10.22
- Innkalling 25.10.22
- Protokoll sirkulasjonssak (S 54/22) - Oppnevning av sakkyndig komité
- Sirkulasjonssak (S 54/22) - Oppnevning av sakkyndig komité
- Protokoll 22.09.22
- Innkalling 22.09.22
- Protokoll 06.09.22
- Innkalling 06.09.22
- Protokoll 21.06.22
- Innkalling 21.06.22
- Protokoll sirkulasjonssak (S 25/22) - Oppnevning av sakkyndig komité
- Sirkulasjonssak (S 25/22) - Oppnevning av sakkyndig komité
- Protokoll 10.05.22
- Innkalling 10.05.22
- Protokoll sirkulasjonssak (S 13/22) - Valg 2022 - Oppnevning av nominasjonskomiteer
- Sirkulasjonssak (S 13/22) - Valg 2022 - oppnevning av nominasjonskomiteer
- Protokoll 22.03.22
- Innkalling 22.03.22
- Protokoll sirkulasjonssak (S 5/22) - Søknad om opprykk til professor etter kompetanse
- Protokoll 01.02.22
- Innkalling 01.02.22
- Protokoll sirkulasjonssak (S 1/22) - Oppnevning av sakkyndig komité
- Sirkulasjonssak (S 1/22) - Oppnevning av sakkyndig komité
2021
Sakslister og protokoller til fakultetsstyret i 2021.
- Protokoll 21.12.21
- Innkalling 21.12.21
- Protokoll 07.12.21
- Innkalling 07.12.21
- Protokoll 26.10.21
- Innkalling 26.10.21
- Protokoll 07.09.21
- Innkalling 07.09.21
- Protokoll 02.09.21
- Innkalling 02.09.21
- Protokoll 15.06.21
- Innkalling 15.06.21
- Protokoll 11.05.21
- Innkalling 11.05.21
- Protokoll 20.04.21
- Innkalling 20.04.21
- Protokoll 23.03.21
- Innkalling 23.03.21
- Protokoll 02.02.21
- Innkalling 02.02.21
2012–2020
Oversikt over sakslister og protokoller til fakultetsstyret i perioden 2012–2020.
Sakslister og protokoller 2020
- Protokoll 08.12.20
- Innkalling 08.12.20
- Protokoll - Sirkulasjonssak S 60/20
- Sirkulasjonssak - S 60/20 Delegering av vedtaksmyndighet i saker om tilpasning av undervisning og vurdering våren 2021
- Protokoll 27.10.20
- Innkalling 27.10.20
- Protokoll - Sirkulasjonssak S 49/20
- Sirkulasjonssak - S 49/20 Endringer i regler og sammensetning for tilsettingsutvalget ved HF
- Protokoll 01.09.20
- Innkalling 01.09.20
- Protokoll 16.06.20
- Innkalling 16.06.20
- Protokoll 26.05.20
- Innkalling 26.05.20
- Protokoll 05.05.20
- Innkalling 05.05.20
- Protokoll - sirkulasjonssak S 16/20
- Sirkulasjonssak S 16/20 Ph.d.-utdanningsmeldingen 2019
- Protokoll 24.03.20
- Innkalling 24.03.20
- Protokoll 04.02.20
- Innkalling 04.02.20
Sakslister og protokoller 2019
- Protokoll 03.12.19
- Innkalling 03.12.19
- Protokoll 29.10.19
- Innkalling 29.10.19
- Protokoll 03.09.19
- Innkalling 03.09.19
- Protokoll 18.06.19
- Innkalling 18.06.19
- Protokoll 28.05.19
- Innkalling 28.05.19
- Protokoll 26.03.19
- Innkalling 26.03.19
- Protokoll 05.02.19
- Innkalling 05.02.19
Sakslister og protokoller 2018
- Protokoll 04.12.18
- Innkalling 04.12.18
- Protokoll 23.10.18
- Innkalling 23.10.18
- Protokoll 04.09.18
- Innkalling 04.09.18
- Protokoll 19.06.18
- Innkalling 19.06.18
- Protokoll 15.05.18
- Innkalling 15.05.18
- Protokoll - sirkulasjonssak
- Sirkulasjonssak - meldinger 2017
- Protokoll 20.03.18
- Innkalling 20.03.18
- Protokoll 06.02.18
- Innkalling 06.02.18
Sakslister og protokoller 2017
- Protokoll 05.12.17
- Innkalling 05.12.17
- Protokoll 24.10.17
- Innkalling 24.10.17
- Protokoll 05.09.17
- Innkalling 05.09.17
- Protokoll 20.06.17
- Innkalling 20.06.17
- Protokoll 30.05.17
- Innkalling 30.05.17
- Protokoll 09.05.17
- Innkalling 09.05.17
- Protokoll 21.03.17
- Innkalling 21.03.17
- Protokoll 07.03.17
- Innkalling 07.03.17
- Protokoll 31.01.17
- Innkalling 31.01.17
Sakslister og protokoller 2016
- Protokoll 20.12.16
- Innkalling 20.12.16
- Protokoll 06.12.16
- Innkalling 06.12.16
- Protokoll 20.10.16
- Innkalling 20.10.16
- Protokoll 06.09.16
- Innkalling 06.09.16
- Protokoll 14.06.16
- Innkalling 14.06.16
- Protokoll 03.05.16
- Innkalling 03.05.16
- Protokoll 26.04.16
- Innkalling 26.04.16
- Protokoll 15.03.16
- Innkalling 15.03.16
- Protokoll 02.02.16
- Innkalling 02.02.16
Sakslister og protokoller 2015
- Protokoll 16.12.15
- Innkalling 16.12.15
- Protokoll 24.11.15
- Innkalling 24.11.15
- Protokoll 20.10.15
- Innkalling 20.10.15
- Protokoll 08.09.15
- Innkalling 08.09.15
- Protokoll 16.06.15
- Innkalling 16.06.15
- Protokoll 05.05.15
- Innkalling 05.05.15
- Protokoll 24.03.15
- Innkalling 24.03.15
- Protokoll 03.03.15
- Innkalling 03.03.15
- Protokoll 03.02.15
- Innkalling 03.02.15
Sakslister og protokoller 2014
- Protokoll 16.12.14
- Innkalling 16.12.14
- Protokoll 18.11.14
- Innkalling 18.11.14
- Protokoll 21.10.14
- Innkalling 21.10.14
- Protokoll 09.09.14
- Innkalling 09.09.14
- Protokoll 17.06.14
- Innkalling 17.06.14
- Protokoll 20.05.14
- Innkalling 20.05.14
- Protokoll 29.04.14
- Innkalling 29.04.14
- Protokoll 25.03.14
- Innkalling 25.03.14
- Protokoll 18.02.14
- Innkalling 18.02.14
Sakslister og protokoller 2013
- Protokoll 17.12.13
- Innkalling 17.12.13
- Protokoll 19.11.13
- Innkalling 19.11.13
- Protokoll 15.10.13
- Innkalling 15.10.13
- Protokoll 09.09.13
- Innkalling 09.09.13
- Protokoll 11.06.13
- Innkalling 11.06.13
- Protokoll 23.04.13
- Innkalling 23.04.13
- Protokoll 19.03.13
- Innkalling 19.03.13
- Protokoll 19.02.13
- Innkalling 19.02.13
- Protokoll 22.01.13
- Innkalling 22.01.13
Sakslister og protokoller 2012
- Protokoll 11.12.12
- Innkalling 11.12.12
- Protokoll 13.11.12
- Innkalling 13.11.12
- Protokoll 09.10.12
- Innkalling 09.10.12
- Protokoll 11.09.12
- Innkalling 11.09.12
- Protokoll 12.06.12
- Innkalling 12.06.12
- Protokoll 08.05.12
- Innkalling 08.05.12
- Protokoll 17.04.12
- Innkalling 17.04.12
- Protokoll 20.03.12
- Innkalling 20.03.12
- Protokoll 21.02.12
- Innkalling 21.02.12
- Protokoll 24.01.12
- Innkalling 24.01.12
Frister i 2024/2025
Frister for innlevering av saker til fakultetsstyremøtene.
Møtedag | Innleveringsfrist institutt/senter | Innleveringsfrist saksbehandler |
10.12.24 | 19.11.24 | 26.11.24 |
28.01.25 | 07.01.25 | 14.01.25 |
18.03.25 | 25.02.25 | 04.03.25 |
06.05.25 | 15.04.25 | 22.04.25 |
17.06.25 | 27.05.25 | 03.06.25 |
09.09.25 | 19.08.25 | 26.08.25 |
21.10.25 | 30.09.25 | 07.10.25 |
09.12.25 | 18.11.25 | 25.11.25 |