Studieutvalget-KMD
Studieutvalget (SU-KMD) er et rådgivende organ for fakultetsstyret i saker som gjelder fakultetets utdanningstilbud. Utvalget har et overordnet ansvar for studiekvalitetsarbeidet ved fakultetet, og har ansvar som fakultetets Studiekvalitetskomite (SKK) i hehold til UiB sitt kvalitetssystem. SU-KMD har møter ca 3-4 ganger i semesteret.
Main content
Mandat og sammensetning
Studieutvalget skal:
- være en pådriver i utviklingen av fakultetets studietilbud sammen med instituttene
- følge opp instituttenes arbeid med kvalitet i utdanning og undervisning
- ha ansvar for utvikling og oppfølging av fakultetets utdanningsstrategi, studieplaner og kvalitetsarbeid i samråd med instituttene
- bidra til faglig forankring av verkstedene
- påse at utdanningskvalitet og studietilbud er i tråd med gjeldende regelverk.
- være et rådgivende organ for fakultetsstyret i saker om opprettelse og nedlegging av 4 studieprogram
- følge opp rekrutteringsarbeidet ved fakultetet sammen med programstyrene og bidra til kunstnerisk og akademisk formidlingsaktivitet på fakultetet Dekanen kan pålegge utvalget oppgaver.
Sammensetning:
Studieutvalget ledes av visedekan for utdanning og har følgende sammensetning:
- Prodekan for utdanning
- Lederne for instituttenes programstyrer.
- minst 2 studentrepresentanter
Medlemmer 2024/2025
- Åsil Bøthun, leder av SU-KMD - prodekan utdanning fra høsten 2021
- Chloe Lewis, leder programstyret for kunst og kuratorpraksis (BA og MA) (H23)
- Mikkel Wettre, leder programstyret for designprogrammene (BA og MA).
- Magne Thormodsæther, leder programstyret for musikk utøving og komposisjon (BA og MA)
- Kjetil Hjørnevik, leder programstyret for musikkterapi (integrert MA)
- Thomas Solomon, leder programstyret for musikkvitenskap (BA)
- Julia Leikvoll/ Anna Svingen-Austestad, leder for programstyret for PPU
- Studentrepresentanter
Hilde Skare, (studiesjef KMD) Sekretær for SU-KMD
Sekretærer for hvert av programstyrene inviteres fast med på møtene (studiekonsulenter).
Arkiv SU-KMD
Møter SU-KMD vår 2024
Torsdag 25. januar kl 09:00 - 11:30
Torsdag 29. februar kl 09:00 - 11:30
Torsdag 6. juni kl 09:00 - 13:00 Møte- og seminardag
Studiekvalitetskomiteen (SKK-KMD)
11. januar 2024 - utsettes til 2. april: Ekstraordinært møte SKK 2. april
30. mai 2024 kl 09:00 - 13:00
Møter 2023
12. januar 2023
16. februar 2023
30. mars 2023 NB: kl 13:30 - 15:30
27. april 2023 Utgår!
11. mai 2023 SKK kl 09:00 - 12:30
8. juni 2023 kl 09:00 - 11:30
Torsdag 31. august kl 13:00 - 15:00 M61-303
Torsdag 19. oktober kl 09:30 - 12:00 M61-303
Torsdag 30. november kl 09:30 - 12:00 M61-303
Læringsdesign
Onsdag 13. desember kl 09:30 - 13:00 (tentativt)
Møter høst 2022
1. september NB: kl 13:00 - 14:30
6. oktober NB: kl 13:00 - 15:00
3. november
8. desember - studiekvalitetskomiteen
Møter vår 2022
13. januar 2022
17. februar 2022
31. mars 2022
28. april 2022 - utgår
2. juni 2022
Møter vår 2021
Torsdag 21. januar 2021
Torsdag 25. februar 2021
Torsdag 15. april 2021
Torsdag 3. juni 2021 - utsatt til 11. juni
Møter høst 2021
12. august
16. september
28. oktober
25. november
Møter høst 2020
Torsdag 27. august
Torsdag 24. september
Torsdag 29. oktober
Torsdag 26. november
Møter 2019
Onsdag 13. mars
Torsdag 11. april
Torsdag 23. mai
Torsdag 22. august
Torsdag 10. oktober
Onsdag 27. november
Møter 2018
Tirsdag 30. januar kl. 13-16
Tirsdag 6. mars kl. 13-16
Torsdag 3.mai kl. 13-16
Tirsdag 29. mai kl. 13-16
Møter 2017
Tirsdag 12. september kl 13-16
Tirsdag 17. oktober kl 13-16
Tirsdag 14. november kl 13-16
Studiekvalitetskomiteen KMD
I tråd med UiBs kvalitetssikringssystem har den fakultære studiekvalitetskomiteen særskilt ansvar for reakkreditering av fakultetets eksisterende program. Komiteen gir anbefaling om reakkreditering til fakultetsstyret, som fatter endelig vedtak. Studiekvalitetskomiteen ved KMD har de samme representantene som SU-KMD, og ledes av prodekan for utdanning.
Fakultetsstyremøte 11. april 2024 - godkjenning av emneportefølje H24
Fakultetsstyret godkjente sakene slik de ble lagt fram fra SKK.
Fakultetsstyremøte 15. juni 2023 - vedtak fra SKK
- Reakkreditering: Integrert MA i musikkterapi (programevalueringsrapport)
Godkjent - Studieplanendringer: Struktur og emneinndeling BA design
Godkjenning forutsetter korrigeringer og ferdigstillelse innen 1. september 2023
Fakultetsstyremøte 15. desember 2022 - vedtak fra SKK
- Programevaluering og reakkreditering: MA-design
- foreløpig godkjent: programevaluering etter 2-år for reakkreditering - Oppfølging av programevaluering av BA- utøvende musikk - valgemner
- godkjent - Redesign og reakkreditering MA-kuratorpraksis
- ikke godkjent: krever ny redesignprosess og revisjon for reakkreditering
Fakultetsstyremøte 19. mai 2022 - vedtak fra SKK
- Programevaluering og reakkreditering BA i utøvende musikk eller komposisjon - godkjent
Fakultetsstyremøte Møte 9. desember 2021 - vedtak fra SKK
- Studieplanendringer: redesign av BA/MA kunst og BA design- foreløpig godkjent -programevaluering etter 2-år for reakkreditering
Fakultetsstyremøte2. juni 2021 - vedtak fra SKK
- Programevaluering og reakkreditering av BA- musikkvitenskap - godkjent
Læringsdesigngruppen KMD: utgår i forbindelse med revidert kvalitetssystem
Læringsdesign refererer til utforming og utvikling av læringsinnhold på ulike nivå. KMD sin læringsdesigngruppe ledes av prodekan for utdanning, og består av alle nestlederne i programstyrene, studentrepresentant (er), og studiesjef og kvalitetskoordinator som administrative representanter og sekretariat. Det arbeides med felles tverrgående kompetanse på den faglige egenarten til utdanningene på fakultetet. For studieåret 2022/23 legges det opp til et større møte pr semester, i tillegg til diskusjonsforum (digitalt/teams) frem mot hovedmøtene.
Representanter 2023/24:
Åsil Bøthun (prodekan utdanning, leder for gruppen)
Johan Sagan (design)
..... (kunst) (- ikke oppnevnt nestleder)
Einar Røttingen (utøvende musikk eller komposisjon)
Lars Tuastad (musikkterapi)
Sigbjørn Apeland (musikkvitenskap)
Anna Svingen-Austestad (PPU i kunst, musikk og design)
(Studentrepresentant)
Sara Bjørneset (kvalitetskoordinator)
Hilde Skare (studiesjef)
Ressurser
UiBs kvalitetssystem.pdf revidert 2024
UiBs læringslab
Opprette studier | Ansattsider | UiB: UiB sine maler og veiledninger for emner og studieprogram, tidsoversikter, mm
EpN – Emneplanlegging på nett | Ansattsider | UiB
UiB læringslab | Universitetet i Bergen
Forskrift om opptak, studier, vurdering og grader ved Universitetet i Bergen - Lovdata
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring | Nokut
Forskrift om krav til mastergrad - Lovdata
NOKUT: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-02-07-137
FUND -
Utlysning 2023/24 - Fremragende underviser - Excellent Teaching Practitioner ved KMD | Fakultet for kunst, musikk og design | UiB
Fra SU-KMD sak 27/23
Bakgrunn
Meritteringsordningen ETP, eller FUND: Fremragende underviser og undervisningsmiljø, ble innført ved UiB gjennom styrevedtak i juni 2017. KMD vedtok ordningen i fakultetsstyresak 36/19, og utnevnte seinere Wolfgang Schmid (Musikkterapi) som fakultetets første fremragende underviser i september 2020. Det arbeides nå med ny utlysning av ordningen ved KMD. UiB fremhever at status som «fremragende underviser» tildeles undervisere som har utmerket seg ved særlig systematisk, langsiktig og målrettet arbeid for utdanningskvalitet, og ved bidrag til utviklingen av en samarbeidsorientert undervisningskultur.
Kriterier for utlysning
I forrige runde la utlysningen vekt på at underviseren skulle dokumentere og beskrive sin egen tilnærming og praksis særlig inn mot fire hovedområder, med utdypende underpunkter. Disse vurderes å videreføre:
1. Fokus på studentenes læring
Søkeren har tydelig fokus på studentenes læring i all sin undervisningsvirksomhet.Søkeren har et bevisst forhold til sammenhengen mellom undervisningsform, læringsutbytte, vurderingsform og typer av læring. Det er en tydelig og begrunnet sammenheng mellom søkerens grunnleggende oppfatninger om undervisning og læring, og undervisningsvirksomhet. Søkeren har gode relasjoner til studentene, og etterspør og reagerer konstruktivt på tilbakemeldinger fra studentene.
2. Klar utvikling over tid
Søkeren har bevisst og systematisk tilstrebet å videreutvikle undervisningens form og innhold for å støtte opp under studentenes læring.
Søkeren har idéer og planer for fortsatt utviklingsarbeid og videreutvikling av sin egen undervisningskompetanse og praksis i fremtiden.
3. Forskende tilnærming
Søkeren planlegger, kartlegger, vurderer og modifiserer sin undervisningspraksis med henblikk på hva og hvordan en best støtter opp under studentenes læring.Søkeren reflekterer over sin egen undervisningsvirksomhet i lys av kunnskap og praktisk tilnærming til faget. Søkeren driver forskningsbasert utdanning, både i form av at det faglige innholdet er basert på oppdatert og aktuell forskning i faget, og at studentene tar i bruk elementer fra forskningsprosessen i sitt læringsarbeid.
4. Kollegial holdning og praksis
Søkeren deler erfaringer med andre og samhandler konstruktivt med studenter og kollegaer for å utvikle undervisningen og undervisningskvaliteten. Søkeren samhandler med andre gjennom gjensidig erfaringsutveksling, for eksempel i diskusjoner, på konferanser og gjennom utstillinger. Søkeren bidrar til å oppfylle institusjonens strategiske mål for utdanningskvalitet.
Læringsdesignteamet foreslo tidligere også å vektlegge veiledning og veilederrollen som er en sentral undervisningsform i skapende og utøvende fag. Potensialet i en-til-en undervisning, som er sentral i fakultetets studieportefølje, kan være et interessant felt å forfølge i en ny utlysning. Resultater og gode praksiser med denne undervisningsformen kan være verdifulle bidrag for undervisere, både i faste stillinger, åremål eller i store og mindre stillingsprosenter. Det er ønskelig at det fremheves at kompetansen fra den som utnevnes som fremragende underviser skal bidra inn i fagmiljøene.
Om det er ønskelig legges det opp til et faglig veiledningsseminar for søknad.
Anerkjennelse/uttelling:
Den som får anerkjennelsen som «fremragende underviser» får 50 000,- i ekstra lønnstillegg.