Senter for digitale fortellinger
Guests

CDN-gjester: Kate McDowell og Ben Grosser

To besøkande frå University of Illinois Urbana-Champaign til Senter for digitale forteljingar.

Kate McDowell and Ben Grosser
UoI U-C

Kate McDowell

Associate Professor of Information Science, University of Illinois Urbana-Champaign

"Kate McDowell underviser jevnlig i både historiefortelling og datafortellingskurs. Hun forsker og publiserer innen historiefortelling som informasjonsforskning, sosial rettferdighetsfortelling, og hva bibliotekfortelling kan lære informasjonsvitenskapene om datafortelling. Prosjektene hennes engasjerer kontekster som biblioteker, non-profit pengeinnsamling, feilinformasjon om helse, sosial rettferdighet i biblioteker og andre. Dr. McDowell har jobbet med regionale, nasjonale og internasjonale ideelle organisasjoner, inkludert Pan-American Health Organization (PAHO, en del av WHO) og Public Library Association (PLA). Hennes nasjonalt finansierte prosjekt Data Storytelling Toolkit for Librarians med co-PI Dr. Matthew Turk er under utvikling. Historiefortellingsforskningen hennes har involvert opplæringssamarbeid med avansement med både University of Illinois i Urbana Champaign og University of Illinois-systemet (Chicago, Springfield), historiefortellingskonsulentarbeid for flere ideelle organisasjoner, inkludert 50-årsjubileet for det statlige Prairie Rivers Network som beskytter vann fra Illinois , og fortellerverksteder for Consortium of Academic and Research Libraries i Illinois (CARLI). Hun fungerte tidligere som midlertidig assisterende dekan for akademiske anliggender og assisterende dekan for studentsaker og har ledet flere transformative prosjekter for skolen."

Ben Grosser

Professor of New Media, University of Illinois Urbana-Champaign

"Ben Grosser skaper interaktive opplevelser, maskiner og systemer som undersøker de kulturelle, sosiale og politiske effektene av programvare. Nylige utstillinger inkluderer Centre Pompidou i Paris, Barbican Centre og Somerset House i London, Hebbel am Ufer i Berlin, SXSW i Austin og Japan Media Arts Festival i Tokyo. Prosjektene hans har blitt omtalt i The New York Times, The New Yorker, Wired, The Atlantic, The Washington Post, Le Monde, Der Spiegel, El País og Folha. The Guardian (Storbritannia) utropte Grossers film ORDER OF MAGNITUDE til å være et definitivt kunstverk fra det 21. århundre, "en fascinerende monolog, historien om vår tid." RTÉ (Irland) kalte ham en "antiprenør", og Slate berømmet arbeidet hans som "kreativ sivil ulydighet i den digitale tidsalderen." Hans kunstverk blir jevnlig sitert i bøker som undersøker de kulturelle effektene av teknologi, inkludert The Age of Surveillance Capitalism, The Metainterface og Investigative Aesthetics, samt bind sentrert om beregningskunstpraksis som elektronisk litteratur, The New Aesthetic and Art og Digital. Kunst. Grosser er professor i nye medier ved School of Art & Design, medgründer av Critical Technology Studies Lab ved NCSA, og et tilknyttet fakultetsmedlem med Unit for Criticism and Interpretive Theory og School of Information Sciences. Han var nylig stipendiat og er nå faculty associate ved Berkman Klein Center for Internet and Society ved Harvard University."