Senter for digitale fortellinger
Presentasjon

Czech appeal: Use of local themes and settings by a national game industry

CDN Games Lecture by Jaroslav Švelch.

Jaroslav Svelch
Vladimír Šigut

"Det siste tiåret har det vært en observerbar trend i sentraleuropeiske land til å produsere data- og videospill ved å bruke lokale temaer eller innstillinger, muligens takket være den enorme suksessen til Witcher 3 (2015), et polsk spill med åpenlyse referanser til polsk folklore og kultur.

Produksjoner med lokalt tema inkluderer spill så forskjellige som det polske skrekkeventyret The Medium (2021), som finner sted i ruinene av et sosialistisk hotell nær Krakow, eller det østerrikske action-rollespillet Dungeons of Hinterberg (2024).

I dette foredraget vil jeg presentere resultatene av forskning som inkluderte utviklerintervjuer og spillanalyser og fokuserte på følgende titler: 1428: Shadows over Silesia (2022), Hobo: Tough Life (2021), HROT (2023), Last Holiday ( i produksjon), og Someday You'll Return (2020). I motsetning til de utenlandske spillene som foregår i landet, som for det meste finner sted i Praha, foregår disse spillene ofte i perifere regioner av Tsjekkia, og gir en forfriskende utsikt over landets landskap, arkitektur og kulturarv.

Utviklerne velger lokale temaer på grunn av lettere tilgang til referansemateriale (praktiske motivasjoner) og fordi det lar dem fortelle mer personlige historier (kunstneriske motivasjoner). Selv om nesten alle disse spillene til syvende og sist er rettet mot et internasjonalt publikum, blir lokale temaer noe som lokalsamfunnet kan knytte seg til, og gir støtte og pressedekning som kan være kritisk i de tidlige stadiene av produksjonen, når utviklere søker samarbeidspartnere, finansiering, eller rett og slett oppmuntring. Selv om de fleste kopier av spill laget i regionen har en tendens til å bli solgt andre steder, har lokale stemmer derfor et viktig å si for å forme produksjonen deres.

Foredraget er basert på en kommende artikkel skrevet sammen med Jan Houška (Charles University)."

Jaroslav Švelch er universitetslektor ved Karlsuniversitetet i Praha. Han er forfatteren av den nylige monografien Gaming the Iron Curtain: How Teenagers and Amateurs in Communist Czechoslovakia Claimed the Medium of Computer Games (MIT Press, 2018). Han har publisert om historie og teori om dataspill, om humor i spill og sosiale medier, og om grammatikk-nazi-fenomenet. Han forsker for tiden på historie, teori og mottak av monstre i spill.