Det humanistiske fakultet
siste kapittel

Festival om aldring går digitalt

Festivalen «Siste kapittel» skulle finne sted i juni 2020, men ble utsatt et år på grunn av pandemien. I mellomtiden har prosjektet etablert en digital arena, og den første konserten er herved lansert.

Siste kapittel
Festivalen Siste kapittel ønsker å engasjere og utforske hvordan slutten på en historie ofte er den viktigste. De siste kapitlene kaster ofte nytt lys over hele livshistorien.
Siste kapittel

– Under festivalen Siste kapittel skal vi feire livets siste kapitler. Målet vårt er å utfordre stereotypiske forestillinger om alderdommen og motarbeide sosial segregering av de eldre, sier Margery Vibe Skagen.

Vibe Skagen er leder av forskningsprosjektet Aldring i kulturhistorisk perspektiv og en av festivalarrangørene. Forskning fra prosjektet hennes skal formidles i samspill med andre aktører fra UiB, fra Bergen kommune, KODE og Bergen Nasjonale Opera.

Siste kapittel har også blitt en egen stiftelse, hvor Anna Helle-Valle er daglig leder. Siden vi snart har flere eldre enn yngre innbyggere, mener hun vi trenger tverrfaglige og nytenkende samarbeid for å akselerere utviklingen av et aldringsvennlig samfunn.

Aldringens sosiale status

– Vi blir alle eldre, det hører til livets gang. Men i dagens samfunn er det ungdommelighet som verdsettes og dyrkes i de fleste sammenhenger. Aldringsprosessen blir dermed noe vi frykter, benekter eller prøver å utsette, sier Vibe Skagen.

– En slik frykt kan bidra til at de som har levd lenge blir tilsidesatt i samfunnet, og som dermed må være uten eldre borgeres deltakelse. Gjennom festivalen håper vi å bidra til kontakt på tvers av generasjonene og å gi nye perspektiver på aldring.

Ved å bringe sammen forskning, kunst og kommunalt utviklingsarbeid, går arrangørene ut over konvensjonell forskningsformidling. Vibe Skagen håper at innsikter fra forskningsprosjektet skal tilflyte både fagfeltet, allmennheten, politikere og premissleverandører for eldreomsorgen.

– Intensjonen er å fremme kunnskap om og forståelse av aldring på tvers av fag og praksisfelt. Vi håper at Siste kapittel skal være starten på en ny fortelling om hvordan det er å bli gammel i Norge, sier hun.

Digital arena i koronatiden

Den fysiske festivalen i 2021 vil by på et vidt spekter av forestillinger, presentasjoner, debatter og møter med kunstnere, forfattere, forskere fra ulike disipliner, politikere og profesjonelle innen helsesektoren.

I mellomtiden har prosjektet altså etablert en digital arena for Siste kapittel.

Her blir det mange digitale hendelser å se fram til. Lanseringskonserten ble strømmet eksklusivt til alle Norges sykehjem før den ble gjort tilgjengelig for publikum.

– Det handler om fjord og sjø, usikkerhet og tilhørighet, morgen- og kveldsstemninger, og om selve livet. Det har blitt en utrolig vakker og sommerlig konsertfilm. Vi er så fornøyde med resultatet, sier en entusiastisk Vibe Skagen.

Sangere fra Edvard Grieg Guttekor og musikere fra Bergen Filharmoniske Orkester fremører sanger av Erik Bye, sanger som er godt kjent for mange eldre, men som samtidig fortjener et ungt publikum.

Anna Helle-Valle samtaler med operasjef Mary Miller om festivalen neste sommer, de filmes i Tårnsalen på universitetsmuseet og det vil også bli vist veldig fine bilder fra muséhagen, hvor festivalen vil foregå.

Margery Vibe Skagen har valgt ut foto og malerier som flettes inn i den digitale konserten. De passer til tematikken i tekstene til Erik Bye og tilfører et aldringsperspektiv til sangene. Noen av verkene, blant annet av Astrup og Krogh, har de fått låne av KODE.

Her er en liten smakebit fra lanseringskonserten:

Edvard Grieg Guttekor synger sanger av Erik Bye

Produsent: