Institutt for informasjons- og medievitenskap

Nyhetsarkiv for Institutt for informasjons- og medievitenskap

Stipendiat Solveig Høegh-Krohn fortel om sitt feltarbeid i Høyanger til avisa Ytre Sogn.
Digital frakobling handler ikke bare om å trykke på en knapp. For ungdom spiller følelsesmessige reaksjoner en viktig rolle for hvordan de håndterer frakobling.
– Vemodig, men vi gleder oss over det vi har fått til, sier Øyvind Vågnes, fagansvarlig ved studiet.
– Jeg studerte. Jeg var som dere. Siden jeg ville ha mer erfaring, begynte jeg i lokal-tv. Aldri hadde jeg planer om å bli krigsreporter. Det sa Oscar-vinner Vasilisa Stepanenko til Infomedia-studentene på forelesningen.
Som et av universitetets største institutter er Infomedia et selvsagt stoppested når ledelsen i Norges Forskningsråd (NFR) tar turen vestover. Torsdag 19. september tok Infomedia imot NFR-ledelsen i Medieklyngen.
PREPARE-prosjektet deltar på ECREA2024-konferansen med artikkelbidrag om offentlig tilknytning og tihørighet.
Den siste spesialutgaven av tidsskriftet Journalism Studies utforsker fenomenet nyhetsunnvikelse, med bidrag fra Infomedia-forskere, og presenterer en systematisk gjennomgang av eksisterende forskning på feltet.
En av UiBs fremste forskere på kunstig intelligens, Marija Slavkovik, mener vi som samfunn gjør lurt i å satse på kunstig intelligens fremover.
Den raske utviklingen innen AI-forskning og teknologi har ført til økt fokus på etisk tilsyn, og rollen som ethics chairs blir stadig mer vanlig på vitenskapelige konferanser. Marija Slavkovik oppfordrer til en diskusjon om hvor effektive de faktisk er.
To av tre mener de bruker for mye tid på nettet. Hør forsker Mehri S. Agai fortelle om ungdom og skjerm i nyeste episode av Ekko på NRK.
PREPARE har publisert en ny diskusjonsartikkel i Political Communication med tittelen "Defending Democracy: Prioritizing the Study of Epistemic Inequalities".
Hvordan bidrar manipulativ design til å spre skadelig innhold til barn og unge? Hvordan kan barns rett til informasjon, tankefrihet og deltakelse balanseres opp mot kravet til beskyttelse på nett? Forsker Mehri S Agai deltok i Medietilsynets paneldebatt på Arendalsuka 2024.
Hvordan ble vi så avhengige av dingsen vi alltid har i hånda? PhD-stipendiat Mehri S. Agai delte innsikter fra sin forskning på Olavsfestdagene 2024.
I løpet av de siste dagene er 53 studenter ferdige med sin mastergrad i undersøkende journalistikk ved Universitetet i Bergen (UiB). Det er rekordhøye søkertall til kullet som begynner til høsten.
PREPARE-prosjektet ser etter en ambisiøs forsker som vil bidra til å utvikle en ny agenda for å forske på borgernes forhold til offentligheten.
UiBs Humaniorastrategi tildeler Brita Ytre-Arne midler for å forske på kunstig intelligens og hvordan vi vurderer hva som er ekte og sant.
Bruken av kunstig intelligens i nyhetsproduksjon vekker bekymring blant nordmenn, viser Norges resultater fra Reuters Digital News Report, verdens største undersøkelse av digitale nyhetsvaner.
Brita Ytre-Arnes bok om smartttelefonen i hverdagslivet har fått strålende anmeldelse i Norsk Medietidsskrift.

Sider