Det humanistiske fakultet

Studenter mingler i borggården på Sydneshaugen skole

De humanistiske fagene åpner dører

Språk og litteratur, arkeologi og historie, filosofi og religion, teater, kunst og kultur: Dette er hovedområder for utdanning og forskning ved Det humanistiske fakultet.

Studiestart
Bokomslag og forfatterportrett

Humanistar les

Kom og les med oss! Lesing opner døra til humaniora sitt fantastiske univers. Det humanistiske fakultet gir gratis roman til nye studentar og inviterer til lesekafé, bokbad og meire til.

SAMLA.no
Bilde sav Kittelsens Nøkken.

Et digitalt hjem for norske kulturskatter

Norske kulturskatter har fått et nytt søkbart liv. På SAMLA.no finner du orginale kilder til Asbjørnsen og Moes eventyr, kjente middelalderballader, svartebøker og fortellinger om draugen, nøkken og hulderfolk.

Bilde av bygget som huser British Academy

Professor Kirsi Salonen utnevnt som medlem av British Academy

Det britiske vitenskapsakademiet for humaniora og samfunnsvitenskap tar hvert år opp et mindre antall internasjonale medlemmer fra utenfor Storbritannia. Et medlemskap her er en stor ære og anerkjennelse som sjelden tildeles forskere ved norske universiteter.

Collage av bilder fra BITs historie

BIT Teatergarasjen er 40 år

Tre studenter ved teatervitenskap på UiB bestemte seg i 1983 for å opprette et alternativt teatertilbud i Bergen og startet Bergen Internasjonale Teaterfestival (BIT). I 1984 – for 40 år siden – ble den første festivalen arrangert, med en stor åpningsmaraton på Torgallmenningen.

Studiestart
Studenter i samtale under vimpler og ballonger.

Leken avslutning på velkomstuka

Med fiskedam, kasting på boks og uteservering ble velkomstuka ved HF avsluttet. Nye studenter var invitert til mat og leker i borggården på Sydneshaugen skole, og plassen yret av liv.