Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det samfunnsvitenskapelige fakultet

Nå kvalifiserer 21 nye bachelorgrader til å kunne søke seg inn på master i sammenliknende politikk.
Det stadig mer populære studieprogrammet er et godt eksempel på et vellykket samarbeid mellom to institutt ved ulike fakultet.
Journalistikkstudentene Alexandra, Erik, Hauk og Tuva er i USA under det amerikanske valget.
I statsbudsjettet har regjeringen bevilget 3 millioner kroner til Senter for undersøkende journalistikk (SUJO). - Det er fantastisk å se at regjeringen verdsetter vårt arbeid, sier senterleder Per Christian Magnus.
Ny forskning fra Senter for klima og energiomstilling (CET) og Chalmers teknologiske universitet viser at en stor utvidelse av karbonfangst og -lagring samt sterke politiske og investeringsmessige innsats er essensielt for å oppfylle klimamålene i Parisavtalen.
Hva skjer med samfunn som mister tradisjonene sine på grunn av klimaendringer? Det er et av spørsmålene som driver Daniel Puig, forsker ved Senter for klima- og energiomstilling.
ECOBUDGETS skal forske på måter å integrere klima- og naturbudsjetter i administrative og politiske beslutninger på kommune- og fylkesnivå.
Den årlige Reuters-undersøkelsen gir rik informasjon om mediebruk og -vaner. Nå kan Infomedias masterstudenter få tilgang.
Mediebruksgruppens professor Hallvard Moe er vitenskapelig rådgiver for den nye Journalistpanelet i KODEM - Koordinerte onlinepaneler for forskning på demokrati og styresett.
Ingelinn Marifjæren Gundersen har med sin masteroppgave i geografi vunnet Anskaffelesesakademiet sin pris for årets beste masteroppgave.
En stor og mangfoldig gruppe studenter deltok den første helgen av "Business and Human Rights Course."
– Dette vil få kjempestore konsekvenser, sier professor i statsvitenskap ved UiB, Lise Rakner.
Hva tenker vi egentlig om kunstig intelligens? Forskere fra Infomedia har fått støtte fra Norges Forskningsråd (NFR) for å utforske dette dagsaktuelle spørsmålet.
Stipendiat Solveig Høegh-Krohn fortel om sitt feltarbeid i Høyanger til avisa Ytre Sogn.
Digital frakobling handler ikke bare om å trykke på en knapp. For ungdom spiller følelsesmessige reaksjoner en viktig rolle for hvordan de håndterer frakobling.
Fagmiljøer ved Universitetet i Bergen får over 470 millioner til å etablere eller oppgradere viktige kjernefasiliteter og datainfrastrukturer. – En anerkjennelse av UiB som forskningsuniversitet, sier viserektor.
– Vemodig, men vi gleder oss over det vi har fått til, sier Øyvind Vågnes, fagansvarlig ved studiet.
– Jeg studerte. Jeg var som dere. Siden jeg ville ha mer erfaring, begynte jeg i lokal-tv. Aldri hadde jeg planer om å bli krigsreporter. Det sa Oscar-vinner Vasilisa Stepanenko til Infomedia-studentene på forelesningen.

Sider