Globale samfunnsutfordringer

Nyhetsarkiv for Globale samfunnsutfordringer

UiB-forskere er i ferd med å undersøke om forebyggende behandling i kombinasjon med vaksine kan stanse ebolautbrudd.
Det femte arrangementet i Ocean Futures 2030-serien var et samarbeid mellom UiB og Frankrikes ambassade til Norge for å diskutere økt kunnskap om havet på tvers av sektorer. Se opptak fra arrangementet her.
UiB-forskerne Jeppe Kolding og Ragnhild Overå sitt SmallFish4Food er ett av fem norske prosjekt som mottar støtte for forskning på bærekraft i praksis gjennom en pilot i regi av Global Research Council, med finansiering gjennom Norges forskningsråd.
I oktober tilbyr Pandemisenteret et tverrfaglig kurs for studenter om beredskap for helsemessige kriser. Kurset er primært rettet mot PhD-kandidater og masterstudenter og vil ta opp en rekke spennende problemstillinger i samarbeid med noen av de fremste fagpersonene ved UiB.
Doktorgradsprogrammet Norway-Pacific Ocean-Climate (N-POC) er unikt både i innhold, form og bredde. Det kombinerer en klassisk ph.d.-grad med et oppdrag for forskningen å bidra til å løse globale samfunnsutfordringer og er i tillegg i sannhet et ekte samarbeid mellom universiteter i det globale sør og det globale nord som har forent seg omkring en felles doktorgrad.
For ph.d.-kandidat Frank Namugera er det å ha fysiske møter i Bergen med førsteamanuensis Stein Andreas Bethuelsen særdeles verdifullt for fremdriften i arbeidet med doktorgraden.
Det unike ph.d.-programmet Norway-Pacific Ocean-Climate (N-POC) bidro aktivt til å gjøre 2024-utgaven av Bergen Summer Research School til noe helt spesielt, ved å bygge bro mellom ideer om vitenskapelig kunnskap og tradisjonell kunnskap omkring hav- og klimarelaterte spørsmål i løpet av to hektiske uker i Bergen.
Forskerne ble overrasket da de etter mer en 10 000 intervjuer fant at mange av dem som overlever seksuelle overgrep i forbindelse med krig og konflikt, endte opp med å bli mer engasjerte i lokalsamfunnet sitt etterpå.
Etter ti år som senter for fremragende utdanning trekker bioCEED frem følgende tre suksessfaktorer for å lykkes med god utdanning; en kunnskapsbasert og kollegial praksis, med studenter som partnere.
Forsker ved UiB, Pierre-Georges Van Wolleghem, synes det er merkelig at det har blitt gjennomført så lite komparativ forskning på politisk kriserespons. Nå har han lyst til å studere akkurat det.
Tirsdag 9. april 2024 organiserte Universitetet i Bergen et offisielt satellittarranement under Ocean Decade Conference i Barcelona. Her kan du se et opptak av arrangementet.
– Vi er veldig glade for å kunne utnevne Trond Petersen som æresdoktor ved Universitetet i Bergen, sier dekan Jan Erik Askildsen.
I februar 2024 organiserte Universitetet i Bergen og partnere et arrangement om havforvaltning på Norway House i Brussel. Diskusjonene på arrangementet og et påfølgende diskusjonsmøte er nå blitt til en Ocean Futures 2030 Policy Brief, den første i en ny serie.
Ingunn Lunde er professor i russisk språk og litteratur ved Universitetet i Bergen. Hun mener kunst og litteratur har en viktig plass i samfunnsdebatten
Det ble i dag kunngjort at Holbergprisen 2024 tildeles kamerunske Achille Mbembe, for hans banebrytende forskning innen afrikansk historie og politikk. Nils Klim-prisen går til indiske Siddharth Sareen.
Globale samfunnsutfordringer har avsatt midler til stimulering av faglig tverrfakultært samarbeid - søknadsfrist 30. april 2024.
Siddharth Sareen får prisen for sine betydelige forskningsbidrag i krysningspunktet mellom samfunnsvitenskap, humaniora, teknologi og klimavitenskap.
Professor Terje Einarsen er redaktør av den nypubliserte kommentaren til FNs flyktningkonvensjon.

Sider