Polyfon kunnskapsklynge for musikkterapi
NY TILDELING AV FORSKINGSSTØTTE

Ansattkor for bedre ansatthelse ved Haukeland universitetssjukehus

Polyfon har gitt kr. 20 000,- i støtte til første fase av en pilot for utvikling og evaluering av ansattkor for bedre ansatthelse i de nye glassblokkene ved Haukeland universitetssjukehus. Ansvarlig klyngedeltaker er Helse Bergen.

musikkterapeut og et barn
Hverdagen til musikkterapeut Merethe Wolf Lindvall ved Barne- og ungdomsklinikken ved Haukeland universitetssjukehus er i hovedsak fokusert på barns behov. Nå suppleres dette med arbeid med et ansattkor for bedre helse og trivsel.
Helse Bergen

Ansattkor for bedre ansatthelse

Ved Barne- og ungdomsklinikken (BUK) i de nye Glassblokkene ved Haukeland universitetssjukehus er det få tilbud som har som spesifikt mål å fremme trivsel, samhold og arbeidsglede for de ansatte. Her kan et kortilbud være et interessant tiltak som også passer godt inn i en tid med mye fokus på sykefravær og viktigheten av trivsel på arbeidsplassen.

Initiativtalere til det nye koret er musikkterapeut Merethe Wolf Lindvall ved BUK og musikkterapistudent og kordirigent Morten Gundersen. Ansatte i Glassblokkene fikk invitasjon til deltakelse i koret i begynnelsen av september 2024. Korperioden vil vare til påske 2025. Det er selvsagt frivillig å være med i koret og også å være med i den undersøkelsen som nå blir planlagt.

WHO løfter fram positive erfaringer fra Australia

De ansatte ved Barne- og ungdomsklinikken har de siste årene fått tilbud om å delta i et ansattkor gjennom to ulike prosjektperioder. Koret ble startet etter positive erfaringer med å delta i det internasjonale «scrub choir» prosjektet til Emma O’Brien fra Australia.

Våren 2023 fikk musikkterapeut Merethe Wolf Lindvall mulighet til å reise til Geneve og synge med koret på hovedkvarteret til WHO, på en konferanse med fokus på helsearbeideres psykiske helse. Dette satte i gang tanker om hvordan et ansattkor kan være positivt for nettopp trivsel, arbeidsglede og samhold ved BUK. Framover ønsker man også å åpne opp for deltakelse for alle som jobber i de nye Glassblokkene ved Haukeland universitetssjukehus (se Faktaboksen til høyre).

Prosjektets begrunnelse og utforming

Prosjektet begrunnes med at korsang er på fremmarsj om dagen og at helseperspektivet sammen med musikk også har fått en større plass i offentligheten.

Prosjektet har to forskningsspørsmål: Hvordan opplever ansatte i Glasblokkene å delta i et ansattkor? Kan deltakelse i et ansattkor ha betydning for trivsel, arbeidsglede og samhold på arbeidsplassen?

Etter endt prosjektperiode vil deltakerne få fylle ut et digitalt spørreskjema med fokus på ansatthelse og hvordan de har opplevd å delta i koret. Gjennomgang og sammenstilling av svarene vil utarbeides i en sluttrapport og vil danne grunnlag for korets videre fremtid.