Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Veggen utenfor Læringssenteret i Realfagbygget har fått ny utsmykning. Professor Siri Meyer har snakket med kunstneren, Gerhard Stolz.
En doktorgrad fra Institutt for informatikk gav Pål Grønås Drange stilling i Equinor. Etter to år har han avansert fra utvikler til fagleder. Det kan han takke doktorgraden for, mener han.
Sølv har ei fortid som medisin. Frida Johanne Lundevall viser korleis det edle metallet kan bekjempa kreft.
Tilbyr MOOC til over ein million studentar verda over.
Bli med på laboratoriet til dCod-prosjektet. Velg selv hva du vil se på i videoen over.
Fire unge og internasjonalt anerkjente matematikere er ansatt i forskerstillinger ved universitetene i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø. Rekrutteringen er gjort mulig med støtte fra Bergens forskningsstiftelse og Tromsø forskningsstiftelse.
Bergen Offshore Wind Centre vart offisielt opna torsdag 13. september. For Universitetet i Bergen er dette eit stort samfunnsoppdrag, seier universitetet sin energidirektør.
Når FF «Kronprins Haakon» legger ut fra Longyearbyen, har masterstudenten Aleksander Libæk fått hyre. Han skal hente inn data fra havstrømmer i Arktis som han skal jobbe med i årene framover. For forskerne er det bare ett problem: Isen er ikke der.
Ved å ta opp CO2 gjør havet oss en tjeneste. Men denne servicen har en kostnad – havforsuring. I sommer har Are Olsen, Nadine Goris, Siv Kari Lauvset og Ingunn Skjelvan oppsummert problemet rundt havforsuring for FNs miljøprogram UNEP.
Boken om hundreåringen som klatret ut av Bergen museum og forsvant ut på ekspedisjon er en reise i genialitet og galskap.
Gjennom BiORAKEL får nye studentar hjelp og støtte av dei meir erfarne. Det er første gong studentar får Læringsmiljøprisen.