Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Syv av ti nordmenn mener Plasthvalen har økt befolkningens bevissthet om marin forsøpling. Det viser en fersk undersøkelse presentert i forbindelse med treårsmarkeringen for funnet av hvalen.
Globale samfunnsutfordringer har avsatt midler til stimulering av faglig tverrfakultært samarbeid i 2020. Søknadsfrist 1. april 2020.
Mariah Vårum passer på Norge i cyberspace hos Nasjonal sikkerhetsmyndighet. Marie Heggebakk studerer informatikk på Universitetet i Bergen (UiB). De to ønsker flere kvinner til IT-fagene.
Ny, unik DNA-teknologi har satt forskere i stand til å se på DNA hele 24 000 år tilbake i tid. De fant ut at de fleste fjellplanter ikke ble utryddet, men overlevde forrige varmeperiode. Hvordan klarte plantene det?
Studerer du realfag åpner det seg svært mange muligheter. Her møter du tre mennesker som med realfagbakgrunn jobber med vidt forskjellige ting. Felles er at de gjennom realfagene har fått oppfylt drømmen.
Hva er fysikk og hva kan du utforske som student hos oss? Bli med Selda Ekiz - NRK-profil og tidligere fysikkstudent hos oss - på en reise inn fysikkens mangfoldige verden.
Ansvarlige: Kikki (Helga) Flesche Kleiven og Ulysses Ninnemann og har fått tildelt 1.45 mill fra Thon stiftelsen til å utvikle studentaktiv læring i maringeologi og paleoseanografi
Science er eitt av dei mest anerkjente vitskaplege tidsskrifta i verda. I januar er framsida via ny forsking frå UiB, med data henta frå Den internasjonale romstasjonen.
Datasikkerhet er en ettertraktet utdanning. To studenter svarer på spørsmål om å studere datasikkerhet.
I skipsfarten er det i stor grad næringen selv som presser på for lavere klimagassutslipp. Staten virker innimellom som en bremsekloss, viser ny forskning.