Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Gjennom studentaktiv læring setter et unikt og tverrfaglig kurs om bærekraftig hav studentene i stand til å se på hvordan forskning kan bidra inn mot politiske beslutningsprosesser, både nasjonalt og internasjonalt. Vi har laget tre videoer som viser hva som gjør kurset spesielt i verdenssammenheng.
Sebrafisken er den mest populære forsøksfisken i verden, men genetisk variasjon innen arten kan påvirke resultatene av giftforsøk.
Eirik Gjerløw disputerer mandag 3. juni 2019 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Holocene Volcanic Activity and Hazards of Jan Mayen, North-Atlantic"
Felix Julian Halpaap disputerer fredag, 7. juni .2019 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: ”Generation of intermediate-depth earthquakes and the fate of subduction fluids”
– Midlere breddegrader er et eneste stort kaotisk rot, sier Camille Li.
Abelprisvinnar Karen Uhlenbeck besøkte Bergen og løyste oppgåver med 200 skuleelevar i Botanisk Hage. Abelprisen gjer at ho kjenner eit stort ansvar.
SNOWISO starta toktsesongen på EastGRIP-basen på Grønlandsisen.
At Golfstrømmen gjør det varmere i Nord-Europa fordi den frakter varmt vann nordover, er velkjent. Ny forskning viser at det varme vannet også påvirker stormbaner så langt unna som Stillehavet.