Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

For fagfolk kommer ikke pandemien som en overraskelse, men som en forutsigbar hendelse som biologer har advart mot i årevis. Det populærvitenskapelige tidsskriftet Naturen har korona-fokus i den ferske utgaven.
Når ambisjonene i 5G-teknologien høynes øker også kravene til avanserte teknikker for kommunikasjonssikkerhet.
På Universitet i Bergen (UiB) vokser miljøet innen maskinlæring stadig. Kanskje ikke så rart, når kunstig intelligens er i ferd med å endre hele samfunnet vårt.
Plast er et stort problem og TV-aksjonen 2020 støtter WWFs kamp mot plast i havet. Vi har snakket med to forskere og en student om plast, problemer og håp.
Matavfall kan bli larvefôr. Larver kan bli laksefôr. Og laksen, den kan vi spise til middag. Snakk om bærekraftig kretsløp! Det er bare noen floker som må løses først ... UiB er på saken!
Isabel Svea Edmundson disputerte 10.9.2020 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Elucidating key controls on top seal, lateral seal and fault seal capacity in hydrocarbon traps: insights from the Norwegian Continental Shelf".
Modeling and inversion of seismic data using multiple scattering, renormalization and homotopy methods.
I slutten av august gikk startskuddet for et nytt, nasjonalt kurs i geofarer ved UiB, UiO og UiT. Kurset er utviklet i samarbeid med det nasjonale geofarerådet og iEarth senter for fremragende utdanning, og vil undervises i parallell ved de tre institusjoner. I alt har mer enn 50 studenter meldt seg på kurset.