Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Se på vår ROV dykk ved Loki's castle hydrotermale felt i Arktis, 2300 meter under havoverflaten.
I oktober tilbyr Pandemisenteret et tverrfaglig kurs for studenter om beredskap for helsemessige kriser. Kurset er primært rettet mot PhD-kandidater og masterstudenter og vil ta opp en rekke spennende problemstillinger i samarbeid med noen av de fremste fagpersonene ved UiB.
Ja. Men variasjoner i havet utenfor Florida når ikke nødvendigvis Norge. En ny studie stiller spørsmål ved hvor godt havsirkulasjonen i Nord-Atlanteren henger sammen.
Satellittbilder tatt med radar fra den sørlige Nordsjøen viser tydelig at det pipler opp olje fra bestemte steder på havbunnen. Hvorfor skjer det, hvor mye lekker ut og hvilke miljøkonsekvenser har det? Det skal forskere ved Universitetet i Bergen nå se nærmere på.