Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Torsdag 29. november ønsket direktør Sissel Rogne på Havforskningsinstituttet medlemmene av polarforskningsnettverket velkommen om bord på FF Kronprins Haakon for en omvisning.
Nytt studie publisert i Nature visar at dei to sterkaste drivkreftene bak endringar mellom våre polarregionar arbeider på ulike måtar, med stor skilnad i fart.
UiB-forskar Saket Saurabh vil revolusjonera korleis vi brukar, handterer og komprimerer store og komplekse datasett. Prosjektet er finansiert gjennom det prestisjefylte ERC Consolidator Grant.
Alger lever ikke lenge, og næringssaltene de lever av forsvinner fort. Hvis man vil varsle primærproduksjonen i Barentshavet et år eller ti fremover, er det viktigere å kjenne temperatur- og strømforholdene i havet enn næringsinnholdet her og nå.
En helg i november ble dusin på dusin med ballonger gitt bort etter hvert som lagene klarte utfordringene de ble stilt overfor i den ferske programmeringskonkurransen Bergen Open.
Kjemiforskerne skulle utvikle en måte å rense vann på, men havnet i et prosjekt som utviklet en pelletstype som kan erstatte kullfyring i kraftverk.
Det ble 31. oktober kjent at søknaden AML_PM ledet av professor Inge Jonassen, leder av Computational Biology Unit ved UiB, har nådd opp i konkurransen om finansiering fra ERA (European Research Area) sitt program «Forskningsprosjekt innen person-tilpasset medisin - smarte kombinasjoner av pre-kliniske og klinisk forskning med data og IKT-løsninger».