Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nytt navn fra 1. oktober er Fakultet for naturvitenskap og teknologi. Dette skal vi selvsagt feire!
Fagmiljøer ved Universitetet i Bergen får over 470 millioner til å etablere eller oppgradere viktige kjernefasiliteter og datainfrastrukturer. – En anerkjennelse av UiB som forskningsuniversitet, sier viserektor.
UiB-forsker Karl Magnus Laundal har utviklet algoritmen som skaper kartene EZIE-satelittene genererer når jordens magnetfelt for første gang skannes på en helt ny måte.
GoNorth 2024-ekspedisjonen ble avsluttet forrige uke etter en tre-ukers vitenskapelig reise, fra 29. august til 19. september, og overgikk forventningene med en mengde nye data takket være gunstige is- og værforhold.
Det sekstende Naturtoppmøtet (COP16 - Conference of the Parties to the Convention of Biological Diversity) finner sted i Colombia i slutten av oktober, og CeSAM-lederne har sørget for å gjøre sine meninger hørt i forkant av møtet.
Det var stor interesse for den første utgaven av UiB Innovasjonsfestival, 20. september. Viserektor Gottfried Greve håper arrangementet vil skape en ny giv for innovasjonskulturen ved UiB.
Skal vi vite om utslippsavtaler følges, må vi kunne spore CO2. Surr i regnskapet sendte forskere på leting i Grønlandshavet.
Tidleg om morgonen den 26. desember 1999 vart folket i Frankrike overraska av to dødelege stormar. Kvifor oppdaga ikkje meteorologane dei enorme orkanane i tide?
Førsteamanuensis Mali Husby Rosnes arbeider med å øke farten på kjemiske reaksjoner, blant annet til produksjon av medisiner, gjødsel til matproduksjon, og utvikler mer effektive solceller. Sånn bidrar hun til å redde verden med sin realfaglige kunnskap.
Forskere ved Universitetet i Bergen har vært helt sentrale i CERNs historie og utvikling, og har bidratt til banebrytende forskning innen kjerne- og partikkelfysikk.
Studenter og ansatte ved UiB ryddet, sammen med gode samarbeidspartnere, "plastøya" Lisle Lyngøy under årets plastryddeaksjon, 12. september.
En torskestudie fra en gruppe forskere ved Institutt for biovitenskap, UiB, konkluderer med at de mest vanlige erstatningsstoffene for kjemikaliet BPA er like skadelige som stoffet det erstatter.
Yan Li mottar prestisjefull forskningsstøtte til jakten på å forutsi forekomsten av monsterbølger. Slike bølger utgjør en trussel for skip og infrastruktur, og oppstår stadig hyppigere som følge av klimaendringene.