Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Bergen Offshore Wind Centre (BOW) er i Dagens Næringsliv 22. Mars 2024. Skal det bli et norsk havvindeventyr, må vi løse disse utfordringene: stabil strømproduksjon, forutsigbare konsesjonsforhold og folkelig støtte.
Nytt forskningsprosjekt på Vestlandet kan gi et stort sprang framover i kampen mot kreft. Målet er å perfeksjonere behandlingen med protonterapi for å gi smartere, sikrere og mer skånsomme behandlingsmetoder.
Globale samfunnsutfordringer har avsatt midler til stimulering av faglig tverrfakultært samarbeid - søknadsfrist 30. april 2024.
Denne helgen samlet Norges fremste unge talenter seg på Høyteknologisenteret for å konkurrere i programmering.
Under Meltzermiddagen 8. mars ble det kunngjort at årets Meltzerpriser tildeles professor Nina Langeland, professor Nikolai Østgaard, professor Christian Haug Eide, forsker Ellen Christine Røyrvik og professor Eirik Holmøyvik.
I god tid før uteksaminering har Ann Louise Engelandsdal, masterstudent ved studieprogrammet som utdanner sivilingeniører innen energi, allerede fått jobb. Hun skal bidra til å forme samfunnet som prosjektutvikler innen solenergi.
Tjenesten gjør det mulig for norske forskere å synliggjøre for deling sine forsknings-datasett på en måte som er forenlig med etablerte standarder for god forskningspraksis og gjeldende lovverk for håndtering av slike sensitive data.