Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Researchers from the Department of Earth Science of the University of Bergen explain in a paper published in Nature Communications how exhumed mantle domes form at magma-poor continental margins and at ultra-slow mid-oceanic spreading systems controlled by frictional shear zones.
Bergen Offshore Wind Centre (BOW) er involvert i to forskningsprosjekter på miljøpåvirkning fra havvindutbygging og sameksistens med fiskerinæringen
En ny artikkel fra Tor Einar Møller om å utforske hvordan mikrober kan belyse fortidens klimaforhold har vært omtalt i en SCIPOD-episode.
I en ny utstilling viser forskere ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet hvordan vi kan nyttiggjøre oss porene for å løse klimakrisen og andre store utfordringene vi står overfor.
I en storstilt flykampanje skal forskere for første gang følge vannmolekyler fra de letter fra havet til de lander som regn eller snø over Norge.
The Research Council of Norway (RCN) has awarded two Centre for Environment-friendly Energy Research (FME) on hydrogen! The University of Bergen is one of the main academic-partners in the FME HyValue and the centre is lead by NORCE. HyValue has a holistic approach to its mission including technical solutions, financial instruments, regulations, social and environmental impact and risk.
UiB er partner i et nytt Forskningssenter for miljøvennlig energi (FME) støttet av Forskningsrådet. Førsteamanuensis Ignacio Herrera Anchustegui ved Det juridiske fakultet leder en av arbeidspakkene i det åtteårige prosjektet HyValue, som skal utvikle hydrogen som energikilde.
På fredag disputerte Tor Einar Møller for ph.d.-graden sin.
Onsdag 23. mars klokken 12:00 kunngjøres Abelprisvinneren(e) for 2022 fra Det Norske Videnskaps-Akademi.
Bergen sin nye klimafestival «Varmere, villere, våtere» fikk en pangstart i regi av UiB og Bjerknessenteret i Aulaen onsdag 16. mars. Her hadde Kikki Kleiven regien og førte tilhørerne igjennom foredrag og debatt om klima og bærekraft.
Samtlige institutter byr på seg selv og spennende innhold for å visse bredden i forskning og utdanning under MatNats folkefest OPPLEV på Marineholmen lørdag 23. april.
Raman-spektroskopi av zirkoner gjør det mulig å skille mellom de virkelig nedarvede zirkonene og de som kan ha blitt introdusert under prøvebehandling.
Tre fremstående forskere fra tre forskjellige fagmiljø ved MatNat-fakultetet reflekterer over kvinnedagen og egen forskerkarriere.
Hunnen er utro for å skaffe flere vakter til ungene sine. Har hannene unger i et reir, er de mer villige til å forsvare naboens reir, viser ny studie.