Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

I en ny artikkel viser en gruppe forskere at det er mulig å varsle mengden planteplankton i Barentshavet fem år fram i tid. Nøkkelen ligger i havstrømmene som bringer med seg varme og næringssalter.
Ina Nilsen disputerer 24.5.2023 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Dealing with uncertainty in ecosystem models along three axes; resolution, forcing and projections".
Hannah Elizabeth Petrie, Ph.d.-kandidat ved Bergen Offshore Wind Centre og Institutt for geovitenskap, har innlegg i Dagens Næringsliv om bunnforhold for havvind.
Plastnettverket (UIB) har lansert en plastlunsj-seminarserie for å fremme deling av kunnskap om plastrelatert forskning fra ulike vitenskapelige perspektiver.
A new study published in Global Ecology and Biogeography presents a step-by-step guide to compile numerous fossil pollen datasets into a user-specific, standardized and clean compilation – ready for further analysis.
De neste fem årene gjør ERC-tildelingen det mulig for Eivind Valen å utvikle nye metoder i informatikk for å utforske et grunnleggende og uløst molekylærbiologisk mysterium: cap-koden.
By using a unique set of data researchers at the University of Bergen show that vegetation change in Asia during the last 12 000 years for the most part has been heterogeneous across space and time. But during the recent millennia vegetation on the continent has progressively been turning more homogeneous as result of human activity during the mid-to-late Holocene.
– Jeg er veldig overrasket og glad, sier førsteamanuensis i geobiologi Bjarte Hannisdal. Hannisdal og emnet GEOV 114 har tidligere blitt tildelt Ugleprisen, UiBs utdanningskvalitetspris. Når de også tildelt den nasjonale Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning 2023.
En ny studie av Björn Nyberg og kolleger inneholder verdens første fullstendige klassifisering av jordens elvekanalbelter i en oppløsning på hele 30 meter.