Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Nyhetsarkiv for Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Den 8. Abelprisen for fremragende vitenskapelig arbeid innen matematikk ble tildelt til John T. Tate (University of Texas at Austin). Tate har arbeidet over 6 tiår innenfor algebraisk tallteori og aritmetisk geometri.
Abelstipendene har som formål å stimulere lovende studenter til videre studier og forskning i matematiske fag. Søknadsfrist for studieåret 2010/2011 er 15. april.
π-dagen er dagen man hedrer den matematiske konstant π (pi) i mm/dd datoformat. Siden de første sifrene av π er 3.14, faller π-dagen på den 14. mars.
Daniel Lokshtanov mottok igår Meltzerprisen for yngre forskere for ”banebrytende bidrag til et nytt og raskt voksende felt innen informatikk – datareduksjon som hjelpemiddel til å løse vanskelige beregningsproblemer.”