Fakultet for naturvitenskap og teknologi

Nyhetsarkiv for Fakultet for naturvitenskap og teknologi

Welcome to the digital and free SDG Conference in Bergen 2024! The theme is 'The role of universities in transformative change'. Take a look at the programme and register today.
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Bergen har gleden av å kunngjøre den prestisjetunge utmerkelsen som æresdoktor til professor Christopher Aiden-Lee Jackson – en ledende stemme innen geovitenskap.
Dekan Gunn Mangerud trekker fram instituttets systematiske innsats: «Konstruktivt og tydelig forankret i instituttets struktur.»
Smart Ocean-stipendiat Wiktoria Karolina Szapoczka (Institutt for fysikk og teknologi) bidrar til å redde verden med forskningsdrevet innovasjon. Blant annet arbeider hun med å utvikle en ny type pH-sensor til langsiktig miljøovervåkning i havet.
Den 5. desember arrangerte CeSAM og UNESCO Chair gruppen en workshop for studenter og unge forskere - sammen med IPBES (Naturpanelet) som holder møte i Bergen denne uken.
Ved å formidle klimaforskning på en spennende og gøy måte ønsker klimaforsker Elin Darelius å tenne realfagsgnisten hos barn og unge. For det arbeidet mottar hun fakultetets formidlingspris for 2023.
Verdens CO2-utslipp har steget fra i fjor. Dermed når både utslippene og CO2-innholdet i atmosfæren et rekordnivå.